Art. 94 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 roku – Prawo Farmaceutyczne przyznaje radzie powiatu kompetencje do ustalania rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych. Do sprawy odniósł się Konwent Powiatów Województwa Lubuskiego, wskazując na liczne problemy związane ze stosowaniem powyższego przepisu.
Rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie danego powiatu musi być dostosowane do potrzeb ludności, a także zapewniać dostępność świadczeń także nocą, w niedzielę, święta i dni wolne od pracy. Przytoczony przepis Prawa Farmaceutycznego do określenia tychże godzin zobowiązuje radę powiatu. Taki stan rzeczy od kilku lat powoduje ciągły konflikt pomiędzy aptekarzami a władzami samorządu.
Konflikt wynika bowiem z tego, że chcące uwzględnić postulaty środowiska aptekarskiego, uchwały rady powiatu są naruszeniem prawa, a tym samym organ wojewody decyduje o ich uchyleniu. Jednocześnie samorząd stosując się do art. 94 ust. 2 ustawy Prawo Farmaceutyczne nie ma odpowiednich narzędzi prawnych do egzekwowania tego przepisu.
Realizacja dyżurów aptek, zwłaszcza w porze nocnej od kilku lat stanowi problem. Aptekarze przedstawiają argumenty świadczące przeciwko całonocnemu dyżurowaniu. Nasilenie protestów szczególnie mocno występowało w przeciągu ostatnich tygodni, gdy panowało zagrożenie wirusem COVID-19.
W związku z powyższym, Konwent Powiatów Województwa Lubuskiego zawnioskował o zmianę powyższych przepisów w taki sposób, by umożliwić samorządom powiatowym egzekwowanie ustalonego harmonogramu pracy aptek bądź też całkowite przekazanie organizacji dyżurów aptek poszczególnym Izbom Aptekarskim.