Do konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie nadzoru i kontroli w pomocy społecznej. Projekt rozporządzenia określa organizację i tryb przeprowadzania kontroli i sprawowania nadzoru, kwalifikacje inspektorów upoważnionych do wykonywania czynności nadzorczych i kontrolnych, kwalifikacje pozostałych pracowników wykonujących z upoważnienia wojewody zadania z zakresu pomocy społecznej, a także wzór legitymacji uprawniającej do wykonywania czynności nadzorczych i kontrolnych.
Jednostką podlegającą kontroli w rozumieniu projektowanego rozporządzenia jest jednostka organizacyjna pomocy społecznej, noclegownia, ogrzewalnia, placówka zapewniająca całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, o których mowa w ustawie, a także urząd gminy, starostwo powiatowe i urząd marszałkowski, w zakresie zadań pomocy społecznej, oraz podmiot niepubliczny wykonujący zadanie z zakresu pomocy społecznej na podstawie umowy z organami administracji rządowej lub samorządowej.
Plan kontroli będzie opracowywany przez dyrektora właściwego do spraw pomocy społecznej wydziału urzędu wojewódzkiego i zatwierdzany przez wojewodę,
a nie jak dotychczas przez zespół inspektorów i zatwierdzany przez ww. dyrektora. Projektodawca zawarł również w § 3 w ust. 2 projektu przepis stanowiący, że wojewoda może zarządzić przeprowadzenie kontroli nieprzewidzianej w rocznym planie kontroli.
Zgodnie z postulatami zgłaszanymi przez urzędy wojewódzkie w § 4 projektu rozporządzenia usunięto kontrolę sprawdzającą. Zgodnie z § 5 ust. 1 projektu rozporządzenia zakres kontroli kompleksowej obejmuje obszar organizacji i funkcjonowania jednostki podlegającej kontroli wiążący się z realizacją zadania określonego w ustawie. W porównaniu z dotychczasowymi regulacjami doprecyzowano zakres tej kontroli, wskazując, że obejmuje ona kontrolę finansową jedynie w obszarze organizacji i funkcjonowania związanym z realizacją zadania określonego w ustawie. Ponadto zmieniono okres jej przeprowadzania z 3 na 4 lata.
Przepis § 8 projektu rozporządzenia reguluje kwestie kontroli doraźnej, którą przeprowadza się w każdym czasie w celu zbadania prawidłowości organizacji i funkcjonowania jednostki podlegającej kontroli w określonym zakresie, także w celu zbadania, czy i w jakim zakresie są zrealizowane zalecenia pokontrolne, po upływie czasu przeznaczonego na ich realizację. Podstawą prowadzenia tej kontroli mogą być uzyskane przez właściwy do spraw pomocy społecznej wydział urzędu wojewódzkiego informacje dotyczące nieprawidłowości w organizacji i funkcjonowaniu jednostki podlegającej kontroli. Ponadto wskazano, że kontrola doraźna może być prowadzona w siedzibie kontrolującego, na podstawie dokumentów udostępnionych przez jednostkę podlegającą kontroli.
Z całością projektu można zapoznać się tutaj.
Komentarze
W każdym systemie czy np. oświaty czy służby zdrowia, stawia się na ludzi posiadających doświadczenie zawodowe w danej dziedzinie tj. w oświacie na nauczycieli, w służbie zdrowia - na lekarzy i pielęgniarki a w pomocy społecznej?