Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Dowód rejestracyjny dla jednostki pływającej

Dowód rejestracyjny dla jednostki pływającej fotolia.pl

Projekt rozporządzenia w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m, jest w fazie tworzenia, Związek Powiatów Polskich, podczas spotkania konsultacyjnego skierował swoje uwagi w sprawie zadań nałożonych na starostów w związku z wejściem w życie zarówno ustawy jak i przedmiotowego rozporządzenia.

Rozporządzenie określa:

  • sposób i tryb rejestracji, wyrejestrowania oraz dokonywania zmian w rejestrze,
  • wzory dokumentu rejestracyjnego i oznakowania kontrolnego,
  • szczegółowy zakres oraz wymogi dotyczące informacji i rodzaj dokumentów,
  • sposób nadawania numeru rejestracyjnego przez organ rejestrujący,
  • sposób nadawania indywidualnego numeru identyfikacyjnego (INI) przez organ rejestrujący oraz sposób oznakowywania jednostek tym numerem.

W dowodzie rejestracyjnym znajdą się m.in. informacje o maksymalnej dopuszczalnej liczbie osób na pokładzie jednostki pływającej, maksymalnej dopuszczalnej sile wiatru oraz wysokości fali, zgodnie z informacją producenta na tabliczce znamionowej. W przypadku określania maksymalnej dopuszczalnej liczby osób na pokładzie jednostki pływającej, projektodawca przewidział możliwość uwzględnienia informacji zawartych w karcie bezpieczeństwa jednostki, jeżeli była wydana, bez względu na jej aktualność lub w dokumencie wydanym przez uznaną upoważnioną organizację lub podmiot upoważniony do przeprowadzania przeglądów technicznych jednostki tego typu, jeżeli był wydany, bez względu na jego aktualność (Orzeczenie Zdolności Żeglugowej, Świadectwo Klasy, Uproszczone Świadectwo Zdolności Żeglugowej). Przewidziano również możliwość wpisania w dokumencie rejestracyjnym 1 osoby w przypadku jednostek, których długość nie przekracza 3 m, 2 osób w przypadku jednostek, których długość nie przekracza 5 m, 3 osób w przypadku jednostek, których długość nie przekracza 7,5 m, 4 osób w przypadku jednostek, których długość nie przekracza 10 m. Wniosek o rejestrację może również zawierać dodatkowe informacje, podawane przez właściciela dobrowolnie, w szczególności w celu zwiększenia skuteczności prowadzenia działań ratowniczych lub przeciwdziałania kradzieży takie jak dane kontaktowe osób, z którymi należy się kontaktować w razie prowadzenia działań ratowniczych czy dane dotyczące silnika przyczepnego.

Do wniosku o rejestrację właściciel będzie musiał dołączyć odpowiednią dokumentację. Organ rejestrujący wprowadza do rejestru wszystkie informacje zawarte we wniosku oraz kopie dokumentów w postaci elektronicznej (skany). Przewidziano jednak, że w przypadku osób, których dotychczasowe dokumenty rejestracyjne utracą ważność i zgodnie z przepisami projektu ustawy będą musieli zarejestrować swoje jednostki pływające ponownie, jeżeli właściciel złoży wniosek o rejestrację w tym samym organie rejestrującym, w którym jednostka jest zarejestrowana na podstawie dotychczasowych przepisów, to nie będzie miał obowiązku dołączania do wniosku dokumentacji, która już znajduje się w aktach rejestrowych i która nie utraciła ważności (np. dowodu zakupu).

Wejście w życie przewidziane jest na dzień wejścia w życie ustawy. Z uwagi na projektowany system informatyczny, który ma zautomatyzować pracę organów rejestrujących, konsultacje oraz wejście w życie uzależnione są od stworzenia przedmiotowej aplikacji, która obecnie jest w fazie projektowania założeń systemu. 

Pt., 22 Wrz. 2017 0 Komentarzy Dodane przez: Marcin Maksymiuk