21 marca br. odbyło się kolejne posiedzenie Zespołu ds. Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Wśród tematów uprawnienia straży gminnej.
Podczas posiedzenia członkowie Zespołu analizowali następujące projekty aktów prawnych:
- projekt ustawy o wykonywaniu niektórych czynności organu centralnego w sprawach rodzinnych z zakresu obrotu prawnego na podstawie prawa Unii Europejskiej i umów międzynarodowych oraz o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego i niektórych innych ustaw, który został zaopiniowany pozytywnie,
- projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia oraz niektórych innych ustaw, który nie został zaopiniowany z uwagi na etap prac legislacyjnych – projekt jest w trakcie uzgodnień międzyresortowych,
- projekt rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać ochrona przechowywanego i przewożonego zabytku wpisanego na Listę Skarbów Dziedzictwa - projekt został zaopiniowany pozytywnie,
- projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykroczeń, za które strażnicy straży gminnych są uprawnieni do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego - projekt nie został zaopiniowany; Zespół zobowiązał projektodawców do sprawdzenia możliwości nadania straży miejskiej uprawnień do kontroli i nakładania mandatów za palenie paliwami niskiej jakości lub w piecach niespełniających norm w związku z uchwałami podjętymi przez sejmiki województw – bez konieczności nowelizowania ustawy,
- projekt ustawy o zmianie ustawy o ewidencji ludności, cofający zniesienie obowiązku meldunkowego- projekt został uzgodniony.
Dodatkowo, Zespół postanowił, że kwestia dostępu do informacji publicznej będzie omawiana na co drugim posiedzeniu, by Zespół mógł zapoznać się z wypracowanymi rozwiązaniami.