Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nowa konstrukcja ramowych planów nauczania

Nowa konstrukcja ramowych planów nauczania fotolia.pl

Do konsultacji publicznych Ministerstwo Edukacji Narodowej przekazało projekt rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania.

Zasadniczą zmianą w stosunku do dotychczas obowiązujących ramowych planów nauczania w szkołach publicznych jest konstrukcja tych planów. Dotychczasowe ramowe plany nauczania określały minimalny wymiar godzin na danym etapie edukacyjnym przeznaczonych na realizację poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć z wychowawcą. Proponowane ramowe plany nauczania określają tygodniową (semestralną) liczbę godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą w poszczególnych klasach danego typu szkoły.

Pozostałe zmiany:

  1. wprowadzenie do ośmioletniej szkoły podstawowej nowych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, a mianowicie: geografii, biologii, chemii i fizyki;
  2. zmiana nazwy niektórych obowiązkowych zajęć edukacyjnych: zamiast zajęć komputerowych – informatyka, zamiast zajęć technicznych – technika, a w miejsce historii i społeczeństwa – odrębne zajęcia z historii i z wiedzy o społeczeństwie;
  3. ponieważ w miejsce trzyletnich zasadniczych szkół zawodowych powstaną trzyletnie branżowe szkoły I stopnia – stąd dwie wersje ramowych planów nauczania;
  4. ramowy plan nauczania dla branżowej szkoły I stopnia określa tygodniowy wymiar godzin w każdej klasie przeznaczonych na realizację poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w tym na realizację kształcenia zawodowego teoretycznego i praktycznego, i zajęć z wychowawcą;
  5. w ramowym planie nauczania dla branżowej szkoły I stopnia został określony minimalny wymiar godzin zajęć z zakresu doradztwa zawodowego (minimum 10 godzin w trzyletnim okresie nauczania);
  6. funkcjonujące dotychczas określenie „upośledzenie umysłowe” zastąpiono określeniem „niepełnosprawność intelektualna”;
  7. możliwość przedłużenia oraz skrócenia okresu nauki wynikająca ze zmiany struktury szkół nowego typu i okresu kształcenia w tych szkołach;
  8. przeznaczenie godzin do dyspozycji dyrektora szkoły oraz godziny przyznane przez organ prowadzący. W projekcie wskazano, że godziny do dyspozycji dyrektora szkoły, mogą być przeznaczone na zajęcia uwzględniające potrzeby, zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności zajęcia związane z kształtowaniem aktywności i kreatywności uczniów i zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Projekt rozporządzenia będzie przedmiotem obrad lutowego posiedzenia Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST.

Niedz., 5 Lt. 2017 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka