Do konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych placówek.
W związku ze zmianami wprowadzonymi ustawą – Prawo oświatowe oraz ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe zrezygnowano z upoważnienia dla ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania do określenia ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół. Dodatkowo przeniesiono część przepisów z dotychczasowego rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół na poziom ustawy – Prawo oświatowe.
Zgodnie z treścią nowego upoważnienia ustawowego zawartego w art. 111 ustawy – Prawo oświatowe, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, szczegółową organizację publicznych szkół i publicznych przedszkoli, uwzględniając prawidłową realizację celów i zadań szkół i przedszkoli.
Regulacje określone w projektowanym rozporządzeniu są istotne z punktu widzenia pracy szkoły, a jednocześnie w dużym stopniu odpowiadają zakresowi spraw określonych w dotychczas obowiązującym rozporządzeniu w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół.
W projekcie rozporządzenia wprowadzono następujące rozwiązania:
- wskazano na regulacje dotyczące elementów tworzących nazwę szkoły i przedszkola oraz sposobu stosowania nazwy szkoły i przedszkola
- umożliwiono zawarcie w nazwie szkoły języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego w szkołach, w których zajęcia edukacyjne są prowadzone w języku mniejszości narodowej, języku mniejszości etnicznej lub języku regionalnym, lub gdy zajęcia edukacyjne są prowadzone w dwóch językach: polskim oraz języku mniejszości narodowej, języku mniejszości etnicznej lub języku regionalnym
- doprecyzowano tryb nadawania imienia szkole i przedszkolu
- doprecyzowano przepisy odnoszące się do możliwości tworzenia w szkole i przedszkolu zespołów nauczycieli w zależności od potrzeb szkoły wynikających z zadań statutowych oraz innych potrzeb szkoły.
- została wskazana możliwość zlokalizowania, w uzasadnionych przypadkach, poszczególnych oddziałów przedszkolnych (nie więcej jednak niż 6 oddziałów) w różnych lokalach położonych na terenie danej miejscowości, jeżeli organ prowadzący zapewni dyrektorowi przedszkola warunki sprawowania bezpośredniego nadzoru nad tymi oddziałami
- wskazano także, które przepisy rozporządzenia mają zastosowanie do oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej oraz określono, że w przypadku takiego oddziału zadania i kompetencje dyrektora przedszkola wykonuje dyrektor szkoły podstawowej, w której taki oddział zorganizowano
- zachowano dotychczasowe rozwiązania przewidziane w art. 61 ustawy o systemie oświaty dotyczące liczebności dzieci i uczniów w oddziale przedszkolnym oraz w klasach I–III szkoły podstawowej, co oznacza, że liczba ta nie może być większa niż 25. Przewidziano ponadto, że liczba dzieci w oddziale przedszkola integracyjnego i oddziale integracyjnym w przedszkolu ogólnodostępnym oraz liczba uczniów w oddziale szkoły integracyjnej i w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej wynosi nie więcej niż 20, w tym nie więcej niż 5 dzieci lub uczniów niepełnosprawnych. Przepisy określają jedynie górną granicę liczby dzieci i uczniów w oddziale przedszkola specjalnego i oddziale specjalnym w przedszkolu ogólnodostępnym, a także w oddziale szkoły specjalnej i oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej.
- przewidziano doprecyzowanie rozwiązań dotyczących organizacji zajęć edukacyjnych w klasach łączonych szkoły podstawowej
- zawarto regulacje dotyczące czasu trwania zajęć edukacyjnych oraz zajęć rewalidacyjnych a także czasu trwania godziny lekcyjnej
- zaproponowano określenie norm dotyczących liczby uczniów w grupie wychowawczej w internacie
- wprowadzono zasady tworzenia i funkcjonowania w szkołach podstawowych oddziałów przysposabiających do pracy
Arkusz organizacyjny szkoły
Projekt rozporządzenia określa terminy opracowania, opiniowania i zatwierdzania arkusza organizacji szkoły i przedszkola z uwzględnieniem przepisów art. 110 ustawy – Prawo oświatowe.
Proponuje się, żeby arkusz organizacji dyrektor szkoły lub przedszkola opracowywał w terminie do dnia 10 kwietnia danego roku. Arkusz przed przekazaniem do organu prowadzącego powinien zostać zaopiniowany przez radę pedagogiczną oraz przez zakładowe organizacje związkowe, o których mowa w art. 110 ust. 2ustawy – Prawo oświatowe. Proponuje się, aby opinia zakładowych organizacji związkowych była wydawana najpóźniej do dnia 8 kwietnia danego roku. Arkusz organizacji szkoły i przedszkola będzie zatwierdzał organ prowadzący szkołę lub przedszkole do dnia 25 maja danego roku, po uzyskaniu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą lub przedszkolem. Opinia organu sprawującego nadzór pedagogiczny powinna być wydana do dnia 30 kwietnia danego roku. Opinia zakładowych organizacji związkowych i opinia organu sprawującego nadzór pedagogiczny będą wydawane w terminie 10 dni od dnia otrzymania arkusza organizacji.
Taka sama procedura będzie stosowana w przypadku wprowadzenia do dnia 30 września danego roku zmian do zatwierdzonego arkusza organizacji sporządzonego przez dyrektora szkoły lub przedszkola, z tym że ww. opinie będą wydawane w terminie 7 dni od dnia otrzymania. Także organ prowadzący będzie obowiązany do zatwierdzenia zmian w terminie 7 dni.
Niezależenie od powyższego, w przepisach przejściowych zostały przewidziane inne, dłuższe niż w projektowanym rozporządzeniu, terminy opracowywania, opiniowania i zatwierdzania arkuszy organizacji szkoły i przedszkola na rok szkolny 2017/2018. Umożliwi to przygotowanie przez szkoły i przedszkola oraz ich organy prowadzące arkuszy organizacyjnych, uwzględniających zmiany związane z reformą ustroju szkolnego.
W przepisach przejściowych wskazano także, że przepisy dotychczasowego rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół stosuje się do czasu zakończenia kształcenia w dotychczasowym gimnazjum i klasach dotychczasowego gimnazjum prowadzonych w szkołach podstawowych, liceach ogólnokształcących, technikach i branżowych szkołach I stopnia, dotychczasowym trzyletnim liceum ogólnokształcącym i klasach dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego prowadzonych w czteroletnich liceach ogólnokształcących, dotychczasowym czteroletnim technikum i klasach dotychczasowego czteroletniego technikum prowadzonych w pięcioletnich technikach oraz dotychczasowej zasadniczej szkole zawodowej i klasach dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej prowadzonych w branżowych szkołach I stopnia.
Projekt będzie przedmiotem obrad najbliższego posiedzenia Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST.