Zmiany w edukacji są potrzebne, ale rządowe propozycje reform oświatowych zyskują negatywną opinię strony samorządowej, w szczególności co do sposobu i terminów wprowadzanych zmian.
26 października br. podczas posiedzenia plenarnego Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego samorządowcy przedstawili opinię Zespołu Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego w sprawie projektów ustaw: Prawo oświatowe” i przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe.
Strona samorządowa po zapoznaniu się z udzielonymi przez Ministerstwo Edukacji Narodowej odpowiedziami na wniesione postulaty i uwagi nadal podtrzymuje swoje stanowisko i negatywnie opiniuje przedłożone dwa projekty ustaw: „Prawo oświatowe” i przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe. Główne powody to:
- brak diagnozy będącej podstawą proponowanych zmian;
- niemożliwe do zachowania terminy wdrożenia nowego ustroju szkolnego;
- brak czasu na przeprowadzenie lokalnych kampanii informacyjnych dla uczniów i ich rodziców, dotyczących projektowanych zmian oraz na konsultowanie projektu nowej sieci szkół;
- brak projektów aktów wykonawczych niezbędnych do przeprowadzenia zmian zaproponowanych w ww. projektach ustaw;
- brak projektu ustawy o finansowaniu oświaty faktycznie uniemożliwiający organom JST odniesienie się do poszczególnych zapisów projektu ustawy „Prawo oświatowe”;
- obniżenie poziomu kształcenia, a w konsekwencji jakości pracy szkoły, będących wynikiem nasilonej migracji nauczycieli gimnazjów oraz realizacji przez nich zajęć edukacyjnych w kilku szkołach w okresie transformacji ustroju szkolnego;
- brak wypracowanego modelu przekształcania lub włączenia szkoły gwarantującego miejsca pracy dla nauczycieli i innych pracowników oraz ograniczenie możliwości zatrudniania młodych nauczycieli;
- kumulacja uczniów z dwóch roczników szkolnych (z trzech roczników kalendarzowych) w roku szkolnym 2019/2020, co znacznie ograniczy możliwość podjęcia nauki przez uczniów w wybranych przez nich szkołach ponadgimnazjalnych;
- brak w projekcie budżetu państwa środków na pokrycie wydatków koniecznych do wdrożenia nowej struktury związanej m.in. ze zmianami kadrowymi i realizacji przez administrację samorządową zadań związanych z wdrażaniem proponowanej reformy;
- niejasne, nieprecyzyjne i niespójne postanowienia w projektowanych ustawach w zakresie m.in. organizacji kształcenia zawodowego, szkolenia sportowego dzieci i młodzieży oraz organizacji klas dwujęzycznych, kształcenia uczniów niepełnosprawnych.
Jednocześnie strona samorządowa Zespołu ponawia negatywną opinię dotyczącą poszerzenia uprawnień kuratora oświaty w zakresie kształtowania sieci szkolnej i arkuszy organizacyjnych placówek oświatowych, co narusza zasady pomocniczości i odbiera samorządom prawa wcześniej nabyte.