Do opinii KWRiST trafił projekt aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego do roku 2023. Stanowi on kontynuację programu wieloletniego pod nazwą Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych do roku 2015, z perspektywą do roku 2020.
Pomocne wsparcie z UE
Polska otrzymała deklaracje wsparcia (alokacji środków) z budżetu UE dla perspektywy 2014–2020 w wysokości 42,8 mld zł9 na kolej. Szacuje się, że PKP PLK S.A. otrzyma w ramach dofinansowania ze środków UE kwotę przynajmniej 9,70 mld euro, tj. 40,16 mld zł 10. Aby środki UE przeznaczone na infrastrukturę kolejową mogły zostać wykorzystane, wymagane jest w latach 2014–2023 znaczne zaangażowanie środków krajowych: budżetu państwa, Funduszu Kolejowego, PKP PLK S.A.
Lista zadań określonych w KPK w grupie projektów Funduszu Spójności realizowanych w ramach POIiŚ i CEF oraz w grupie projektów EFRR w ramach PO PW została opracowana w oparciu o Listę projektów kolejowych znajdującą się w Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. Uzupełnieniem do KPK jest Szczegółowy Plan Realizacji KPK, zawierający rzeczowy i finansowy zakres planowanych inwestycji (w szczególności określenie planowanych wydatków wraz z podziałem źródeł finansowania na określone inwestycje w poszczególnych latach realizacji tego programu). Dokument ten jest zatwierdzany przez ministra właściwego do spraw transportu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych oraz w zakresie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich z ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego.
Statystyka na kolei
Według danych Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) długość eksploatowanych linii kolejowych przez wszystkich zarządców infrastruktury, włączając koleje normalno- i szerokotorowe w Polsce, w 2014 roku wyniosła 19 239,9 km. Na przestrzeni lat 2011–2014 gęstość sieci kolejowej w poszczególnych województwach mierzona w km linii/100 km2 powierzchni znacząco się nie zmieniła. Średnia krajowa gęstość sieci na koniec 2014 r. wyniosła 6,2 km/100 km2 21. Według stanu na dzień 31 grudnia 2014 r. na krajowej sieci kolejowej, zarządzanej przez 11 zarządców infrastruktury, funkcjonowało 13 486 czynnych przejazdów kolejowo-drogowych oraz przejść dla pieszych.
Program, programem a uwag sporo
W ramach Zespołu Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej i Środowiska KWRiST, wpłynęło wiele uwag ze strony samorządu województw. Dotyczyły one w zdecydowanej większości wpisania do programu dodatkowych linii bądź przeniesienia ich priorytetu. Jednak były to roszczenie o charakterze indywidualnym dlatego też zespół wydał opinię pozytywną bez uwag, bo nie da się pogodzić wszystkich interesów. Trzeba przyznać, że program jest dość ambitny biorąc pod uwagę, że zakłada dużą cześć finansowania ze środków pochodzących z budżetu UE, dlatego też nieuzasadnionym było by wpisywanie kolejnych odcinków dla których zapewnienie finansowania było by problematyczne.