Jednym z punktów ostatniego posiedzenia Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego było przedstawienie informacji Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nt. funkcjonowania portalu Emp@tia w kontekście wydawanych decyzji przyznających świadczenie wychowawcze (500+). Informację zaprezentowano na wniosek strony samorządowej KWRiST.
Jak poinformował przedstawiciel Ministerstwa, większość problemów wystąpiła na początku kwietnia i jest już rozwiązana. Z każdym tygodniem sytuacja się poprawia. Poinformowano, że do dnia posiedzenia wpłynęło 2,4 mln wniosków, wypłacono 2,4 mld zł, codziennie średnia liczba usług wynosi 1,8 zapytań. Przedstawiciel resortu wskazał na niewielką liczbę błędów – ok. 50 tys., tj. 3% wszystkich zapytań.
Sklasyfikowano następujące grupy problemów:
- nieścisłości we wnioskach składanych przez obywateli – problem częściowo rozwiązany (walidacja załatwiona w bankach),
- spowodowane niezrozumieniem usług, jakie funkcjonują – np. obywatele usiłują wyszukać dzieci wśród podatników w bazie MF,
- problemy technologiczne, np. utrata połączenia – nie jest to traktowane przez resort jako błąd portalu.
Głos samorządowców
Strona samorządowa zauważyła, że przy prezentacji stanu wdrożenia i podawaniu liczb brak jest komentarza przedstawiciela resortu, czy dane są satysfakcjonujące czy nie. Samorząd korzysta z rejestrów państwowych, a także z bankowości elektronicznej – okazało się, że duży procent danych z tym związanych był z błędami (czego nikt nie przewidział). Wszelkie błędy wydłużają proces wydawania decyzji. Zaznaczono, że to zadanie wykonywane jest przez JST i samorządy włożyły mnóstwo pracy i własnych środków w przygotowanie wypłat, mimo problemów z narzędziami.
Na zakończenie, przedstawiciel ZPP zawnioskował o przedstawienie informacji na kiedy jest datowany najwcześniejszy wniosek w Emp@tii, który jeszcze nie jest rozpatrzony oraz o dane statystyczne dotyczące występowania problemów w Emp@tii.