Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

„Port Polska” - najnowocześniejsze lotnisko w Europie coraz bliżej

„Port Polska” - najnowocześniejsze lotnisko w Europie coraz bliżej fot.canva

Podpisane umowy inwestycyjne, złożone wnioski o pozwolenia na budowę oraz rekordowa skala ogłoszonych przetargów potwierdzają, że projekt znany dotąd jako Centralny Port Komunikacyjny wchodzi w decydującą fazę realizacji. Podczas rządowej konferencji prasowej „Lotnisko Centralne – przyszłość i możliwości” zaprezentowano nową nazwę przedsięwzięcia: „Port Polska”. Ma ona podkreślać jego ogólnokrajowe znaczenie i kompleksowy charakter.

Jak zapowiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak, w grudniu podpisano kluczową umowę inwestycyjną z Polskimi Portami Lotniczymi. Na jej mocy PPL obejmie pakiet udziałów w spółce odpowiedzialnej za budowę i przyszłe zarządzanie nowym lotniskiem po 2032 roku. Rząd podkreśla, że dzięki temu rozwiązaniu zyski generowane przez port lotniczy mają pozostać w Polsce, a samo lotnisko ma być rentowne od pierwszego roku działalności.

- To projekt, który został zmieniony, aby był lepszy: więcej zieleni, mniej betonu i więcej nowoczesnych technologii. „Port Polska” ma być wizytówką nowoczesnej i funkcjonalnej Polski - podkreślał minister infrastruktury.

Projekt „Port Polska” nie ogranicza się jedynie do budowy lotniska. To rozbudowany system transportowy obejmujący również sieć Kolei Dużych Prędkości, infrastrukturę drogową wokół portu, centrum globalnej logistyki oraz tzw. airport city. W grudniu spółka CPK złożyła aż 19 wniosków o wydanie pozwoleń na budowę, obejmujących m.in. terminal lotniskowy i kolejowy, dworzec, obiekty kubaturowe oraz straż pożarną. Jeszcze w tym roku ma zostać złożony wniosek dotyczący pierwszego odcinka KDP z Warszawy do Łodzi.

Skala przygotowań znajduje odzwierciedlenie w wartości przetargów. W 2025 roku ogłoszono postępowania o łącznej wartości około 40 mld zł, a podobna kwota planowana jest na rok kolejny. Rząd podkreśla, że to efekt dwuletnich intensywnych przygotowań, których celem było nadanie projektowi realnego tempa.

Jednym z kluczowych elementów prac przygotowawczych było uregulowanie kwestii wywłaszczeń. Wprowadzono rozwiązania ustawowe oraz Program Dobrowolnych Nabyć, który na terenie planowanego lotniska został już zakończony. Jak podkreślają przedstawiciele rządu, miał on zapewnić właścicielom nieruchomości uczciwe i przejrzyste warunki.

Równolegle prowadzone są działania porządkujące projekt. Po zmianie władzy ujawniono nieprawidłowości w funkcjonowaniu CPK, co zaowocowało sześcioma zawiadomieniami do prokuratury – trzema złożonymi przez spółkę oraz trzema przez Krajową Administrację Skarbową.

Istotnym filarem „Portu Polska” ma być także kolej. Rząd zapowiada budowę najszybszej kolei w Europie, z pociągami osiągającymi prędkości do 350 km/h. Projekt KDP ma być zintegrowany z kolejami regionalnymi i aglomeracyjnymi. Do 2035 roku planowana jest budowa 1000 km nowych linii kolejowych, nie tylko szybkich, ale również lokalnych, likwidujących tzw. białe plamy transportowe.

Minister infrastruktury zapowiedział również zakup do 55 składów KDP dla PKP Intercity oraz dalsze przywracanie połączeń lokalnych. Celem jest uczynienie kolei pierwszym wyborem transportowym Polaków oraz stworzenie systemu transportu, który stanie się wzorem dla innych krajów europejskich.

„Port Polska” ma być więc nie tylko nowym lotniskiem, ale projektem zmieniającym sposób funkcjonowania transportu w całym kraju – od mobilności lokalnej po pozycję Polski na mapie europejskiej logistyki i komunikacji.

Źródło: MI

Wt., 16 Gr. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Sekuła