Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Obradowała Komisja Wspólna

W dniu 27 kwietnia b.r. odbyło się kolejne posiedzenie plenarne Komisji Wspólnej. Tym razem nie obfitowało ono w szczególnie kontrowersyjne projekty. Najistotniejszym wydarzeniem było zaprezentowanie nowego współprzewodniczącego Komisji Wspólnej ze strony samorządowej. Został nim Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa jako przedstawiciel Związku Miast Polskich. Wg nieoficjalnych informacji w tej kadencji Komisji Wspólnej została przyjęta zasada rotacyjnego przewodnictwa – po 8 miesięcy przedstawiciel każdej z sześciu korporacji samorządowych.

Dwa projekty zostały przedyskutowane bez jednoznacznego zajęcia stanowiska. Dotyczy to:

  1. projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi. Na kanwie tego projektu odbyła się dyskusja pomiędzy Ryszardem Grobelnym, prezydentem Poznania, a Jerzym Millerem, Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji. Ten pierwszy wskazywał na kontrowersyjne zmiany w ustawie – Prawo wodne prowadzące do przekazania nowych zadań bez wyliczenia skutków finansowych; ten drugi – próbował dowodzić, iż żadnych dodatkowych obowiązków ustawa nie zawiera. Ostatecznie strona samorządowa była skłonna pozytywnie zaopiniować pierwszą część ustawy – dotyczącą stricte usuwania skutków powodzi, zaś negatywnie – zmiany w przepisach Prawa wodnego;
  2.  projekt ustawy o centralnej ewidencji pojazdów oraz centralnej ewidencji kierowców. W tym przypadku największe wątpliwości wzbudził niestandardowy tryb opracowywania projektu – bez wcześniejszego opracowania założeń i bez uzgodnień międzyresortowych. Jan Grabkowski, Starosta Poznański, zasygnalizował skutki finansowe projektu dla budżetów powiatów. Wypowiedź tą poparł Cezary Przybylski, Starosta Bolesławiecki, podkreślając konieczność dokładnej analizy kosztów, gdyż ustawa ogranicza wpływy nie pociągając za sobą jednocześnie zmniejszenia liczby pracowników.

Do ponownego rozpatrzenia przez właściwe zespoły trafiły:

  1. projekt ustawy o dodatkowym ubezpieczeniu zdrowotnym – do Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej. Przyczyną był zarówno wskazany przez Ryszarda Grobelnego brak rzetelnej analizy skutków finansowych uchwalenia ustawy, jak i zasygnalizowane przez Marka Wójcika liczne kontrowersyjne przepisy stawiające w niezasadnie mocnej pozycji Narodowy Fundusz Zdrowia. Ministerstwo Zdrowia skwapliwie poparło odesłanie projektu do Zespołu;
  2. projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych – do Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej z prawem wyrażenia przez ten Zespół wiążącej opinii. U podłoża takiej decyzji legło odrzucenie – z nieadekwatnym uzasadnieniem – propozycji zmian w projekcie zgłoszonych przez Związek Powiatów Polskich.

Z uwagami zostały zaopiniowane trzy projekty:

  1. Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju – w tym przypadku przedstawiciel Związku Gmin Wiejskich RP wniósł o uzupełnienie tekstu o poszanowanie obszarów peryferyjnych. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przyjęło tą uwagę;
  2. projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy – po uzgodnieniu zmian przez MEN;
  3. projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym – po potwierdzeniu, że po dokonanych zmianach Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów pozytywnie opiniuje projekt.

Pozostałe projekty zostały przyjęte bez uwag. Były to:

  1. projekt założeń projektu ustawy o redukcji obowiązków informacyjnych oraz o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców;
  2. projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie oczyszczania terenów z materiałów wybuchowych i niebezpiecznych;
  3. projekt ustawy o zapewnieniu bezpieczeństwa w związku z organizacją Turnieju Finałowego UEFA EURO 2012 oraz o zmianie ustawy – Kodeks karny, ustawy – Kodeks postępowania karnego, ustawy – Kodeks karny wykonawczy, ustawy – Kodeks wykroczeń oraz niektórych innych ustaw;
  4. projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek;
  5. projekt rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki w sprawie ewidencji klubów sportowych;
  6. projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowego trybu zbywania akcji Skarbu Państwa;
  7. projekt rozporządzenia Ministra Skarbu Państwa zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu i trybu składania informacji dotyczących przekształceń i prywatyzacji mienia komunalnego;
  8. projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie zadań służby medycyny pracy, których wykonywanie przez osoby niebędące lekarzami wymaga posiadania dodatkowych kwalifikacji, rodzaju i trybu uzyskiwania tych kwalifikacji oraz wzorów stosowanych dokumentów;
  9. projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników publicznych zakładów opieki zdrowotnej;
  10. projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy oraz ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych;
  11. projekt ustawy o środkach ochrony roślin;
  12. projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowywaniem rolnictwa i leśnictwa przez gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013;
  13. projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty i zwracania pomocy finansowej w ramach osi priorytetowej 5 – Pomoc techniczna, zawartej w programie operacyjnym „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013”;
  14. projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu , trybu i terminów przekazywania sprawozdań oraz trybu i zakresu rozliczeń w ramach Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013”;
  15. projekt stanowiska Rządu do poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt ( druk nr 4030);
  16. projekt ustawy o odpadach;
  17. projekt ustawy o zmianie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz niektórych innych ustaw;
  18. projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie kontroli obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych; 
  19. projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) oraz ustawy – Prawo ochrony środowiska; 
  20. projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego oraz o zmianie ustawy o dodatkach mieszkaniowych;
  21. projekt rozporządzenia w sprawie wykazu dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t;
  22. projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykazu dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t.

W ramach spraw różnych:

  • upoważniono Zespół ds. Ustrojowych do wydania opinii wiążącej do projektu uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pn. „Oświęcimski  Strategiczny Program Rządowy. Etap IV 2012-2015”;
  • Marek Wójcik zwrócił się z prośbą o pochylenie się nad projektem ustawy o pieczy zastępczej, który przy negatywnej opinii trafił do parlamentu, a przynosi obciążenia rzędu 2 mld zł rocznie związanych z koniecznością zatrudnienia asystentów rodziny. Wskazał, że zgodnie z pobieżnymi szacunkami w samych samorządach gminnych trzeba będzie zatrudnić około 50 tys. asystentów rodziny. Uzupełniająco Cezary Gabryjączyk, Starosta Łaski wskazał, że dodatkowo jest problem w znalezieniu osób o odpowiednich kwalifikacjach. Ryszard Grobelny poinformował, że temat stanął wczoraj przy rozmowie z Premierem – konieczne jest spotkanie właściwego ministerstwa ze stroną samorządową. Jerzy Miller zaproponował jako dobrą praktykę na teraz i przyszłość rozmawianie o faktach, a nie o prognozach. Zasugerował, że ustawa może zawierać element uelastyczniający pozwalający na dostosowanie jej do warunków lokalnych. Mariusz Poznański nawiązał do kolizji oczekiwań – z jednej strony uzyskania oszczędności w sektorze finansów publicznych i z drugiej strony – uchwalania ustaw generujących wydatki bieżące. Ryszard Grobelny przypomniał, że ustawa za chwilę trafi do Senatu, co oznacza że jeśli nie podejmiemy szybkich decyzji to sprawa stanie się nieaktualna. W tej sytuacji Jerzy Miller zaproponował odbycie spotkania jeszcze tego samego dnia, jednakże przedstawiciel Ministra Pracy i Polityki Społecznej odmówił nie tylko potwierdzenia spotkania, lecz nawet obiecania, że Ministerstwo poda termin spotkania w tym samym dniu.
Czw., 28 Kw. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski