Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów w szkołach artystycznych

Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów w szkołach artystycznych fotolia.pl

Włączenie do regulacji ustawowej podstawowych zasad dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w szkołach artystycznych, z jednoczesnym pozostawieniem możliwości szczegółowego doprecyzowania określonych rozwiązań na poziomie rozporządzenia spowodowało konieczność wydania nowego rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych.

Delegację ustawową do wydania rozporządzenia zawiera art. 44zqustawy o systemie oświaty.

Zawarte w projekcie regulacje prawne w większości powtarzają szczegółowe rozwiązania przyjęte w rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 8 kwietnia 2008 r. dotyczącego tej materii.

W przypadku oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych (rozdział 2 projektu), zmiany w stosunku do poprzedniego stanu prawnego polegają przede wszystkim na:

  1.  Możliwości zwolnienia ucznia przez dyrektora szkoły z zajęć plastyki w szkołach muzycznych i baletowych, chóru w szkołach muzycznych, muzyki w szkołach plastycznych oraz z zajęć wychowania fizycznego, komputerowych, informatyki lub technologii informacyjnej na podstawie opinii wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii, w miejsce dotychczasowego otwartego katalogu zajęć artystycznych;
  2. Określeniu, które z rocznych, a w szkołach policealnych – semestralnych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, ustalonych w stopniach według skali podanej w rozporządzeniu, są uznawane za oceny pozytywne a które za negatywne z jednoczesną rezygnacją ze stosowanego obok skali ocen od 1 do 6 zakresu punktowego, w ramach oceniania zajęć artystycznych;
  3. Dokonano doprecyzowania szczególnego trybu wystawiania oceny rocznej w zakresie niektórych przedmiotów artystycznych, jakim jest tryb egzaminu promocyjnego;
  4. Określono skład komisji powołanej do przeprowadzania egzaminu promocyjnego, wprowadzono zmianę polegającą na promowaniu i uzasadnianiu oceny z egzaminu promocyjnego przez nauczyciela prowadzącego z uczniem dane zajęcia edukacyjne;
  5. Określono tryb i formę przeprowadzania egzaminu kwalifikacyjnego, poprawkowego, promocyjnego, a także komisji przeprowadzającej sprawdzian w przypadku zakwestionowania przez ucznia lub jego rodziców trybu wystawienia ocen;
  6. Określono nowy katalog zajęć edukacyjnych z których dla uzyskania promocji do klasy programowo wyższej wymagane jest uzyskanie oceny rocznej wyższej od stopnia dopuszczającego;
  7. Doprecyzowano warunki i tryb powtarzania danej klasy w przypadku braku uzyskania promocji do klasy programowo wyższej, w tym uwzględniono konieczność wyrażenia woli w zakresie powtarzania danej klasy poprzez złożenie przez ucznia lub jego rodziców/opiekunów prawnych stosownego wniosku;
  8. Określono warunki i tryb wyrażania przez rade pedagogiczną zgody na realizowanie obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania danej klasy, w ciągu dwóch kolejnych lat.

Natomiast rozdział 3 projektowanego rozporządzenia obejmuje swoim zakresem szczegółowe zasady przeprowadzania w klasach programowo najwyższych szkół artystycznych kształcących w zawodach artystycznych (a w artystycznej szkole policealnej lub pomaturalnej  w semestrze programowo najwyższym) egzaminu dyplomowego, którego zdanie warunkuje uzyskanie dyplomu ukończenia takiej szkoły.

Projekt rozporządzenia będzie przedmiotem obrad lipcowego posiedzenia Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST. 

Sob., 4 Lp. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka