Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Co przy okazji nowego modelu rejestru pojazdów i rejestru kierowców?

Nie ulega wątpliwości, że jednym z fundamentów nowocześnie funkcjonującej administracji muszą być prawidłowo skonstruowane rejestry publiczne zawierające w szczególności aktualne i pełne dane konieczne do zbierania z punktu widzenia interesu publicznego. Z pewnością administracja publiczna musi posiadać dane dotyczące dopuszczonych do ruchu pojazdów oraz kierowców ich prowadzących. W związku z faktem, iż obecnie funkcjonujące rejestry gromadzące te dane wymagają unowocześnienia, przygotowany został projekt ustawy o centralnej ewidencji pojazdów oraz centralnej ewidencji kierowców. Clou zmian dotyczy jednak zagadnień innych niż rejestry jako takie.

Jak wskazują projektodawcy w ramach projektu ustawy, znalazły się również bardzo korzystne regulacje prawne – zarówno z punktu widzenia obywatela i przedsiębiorcy, jak również funkcjonowania państwa – dotyczące zmian przepisach prawa w obszarze rejestracji pojazdów, uzyskiwania uprawnień, nadzoru nad ruchem drogowym, w tym zakresie oraz bezpieczeństwa obrotu pojazdami na rynku pierwotnym i wtórnym. Dodatkowe zmiany oprócz tych wynikających z regulacji obu ewidencji (CEP i CEK) to:

1)    wśród zmian korzystnych z punktu widzenia obywatela i przedsiębiorcy:
a)    odmiejscowienie procedur rejestracji i wydawania uprawnień do kierowania pojazdami,
b)    rezygnacja z centralnej personalizacji dokumentów (dowód rejestracyjny i prawo jazdy), umożliwiająca załatwienie w typowym procesie rejestracji pojazdu i uzyskiwania prawa jazdy w ramach jednej wizyty w urzędzie,
c)    możliwość korzystania z uprawnień do kierowania pojazdami niezwłocznie po uzyskaniu pozytywnego wyniku z egzaminu państwowego,
d)    zwiększenie zabezpieczenia kupującego w obrocie pojazdami na rynku wtórnym – udostępnianie informacji o stanie licznika pojazdu i liczbie zmian właścicieli,
e)    brak konieczności zgłaszania zmiany adresu zamieszkania i w konsekwencji ponoszenia kosztów, z tym związanych (m.in. opłaty, koszty dojazdu),
f)    „jedno okienko” dla rejestracji pojazdów sprowadzonych z państwa członkowskiego Unii Europejskiej,
g)    zniesienie obowiązku legitymowania się dowodem rejestracyjnym, prawem jazdy i polisą OC podczas kontroli drogowej,
h)    stały numer rejestracyjny w całym cyklu życia pojazdu, a w konsekwencji – zniesienie konieczności przerejestrowywania pojazdów po ich zakupieniu,
i)    tablice indywidualne przypisane do osoby rejestrującej, a nie do pojazdu;

2)    wśród zmian korzystnych z punktu widzenia usprawnienia procedur w administracji publicznej projekt ustawy przewiduje:
a)    prerejestrację nowych pojazdów przez producentów/importerów (brak konieczności ręcznego wpisywania przez urzędnika danych technicznych dla nowo sprzedanych pojazdów),
b)    podawanie przez podmioty przekazujące dane o pojazdach i kierowcach do CEP i CEK zestawu danych niezbędnych do jednoznacznej identyfikacji pojazdu lub kierowcy.

Wprowadzane zmiany mają bardzo duży ciężar gatunkowy – budzący wątpliwość czy powinien znaleźć się w ustawie dedykowanej szczególnym interesom publicznym.

Czw., 21 Kw. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski