19 maja br. w gmachu Ministerstwa Edukacji Narodowej odbyło się posiedzenie Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Zespół pozytywnie zaopiniował następujące akty prawne:
- Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie Rządowego programu pomocy uczniom w 2015 r. – Wyprawka Szkolna
- Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy finansowej uczniom na zakup podręczników i materiałów edukacyjnych;
- Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego;
- Projekt programu rozwoju sportu do roku 2020;
- Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczo-terapeutyczno-edukacyjnych w 2015 r.;
- Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie Rządowego programu pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczo-terapeutyczno-edukacyjnych w 2015 r.;
- Projekt rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki zmieniającego rozporządzenie w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie.
Opinię pozytywną z uwagami otrzymały następujące akty prawne:
- Projekt rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli – do którego zgłoszono uwagę w sprawie wpisania w załączniku obok języków obcych także języka rosyjskiego;
- Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie Rządowego programu wspomagania w latach 2015-2018 organów prowadzących szkoły w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach wraz z Projektem rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Rządowego programu wspomagania w latach 2015-2018 organów prowadzących szkoły w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach - „Bezpieczna+” – do projektu rozporządzenia zgłoszono uwagę, aby w §2 ust. 1 pkt 1 nie ograniczać katalogu podmiotów z którymi organy prowadzące mogą współpracować w ramach realizacji programu tylko do organizacji wymienionych w art. 56 ust. 1 ustawy o systemie oświaty.
- Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i trybu przyjmowania do publicznych przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół i placówek osób niebędących obywatelami polskimi oraz obywateli polskich, którzy pobierali naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, a także organizacji dodatkowej nauki języka polskiego, dodatkowych zajęć wyrównawczych oraz nauki języka i kultury kraju pochodzenia – uwaga do projektu dotyczyła wprowadzenia zmiany w §15 ust. 3 i §16 ust. 3, tak aby było jasne, że rozkład zajęć dodatkowych dyrektor szkoły ustala sam, a jedynie co do wymiaru tych zajęć musi ustalić go w porozumieniu z organem prowadzącym.
Natomiast negatywnie Zespół zaopiniował projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach turystycznych.
Z porządku obrad zdjęto projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie sposobu przeliczania na punkty poszczególnych kryteriów rekrutacyjnych, sposobu ustalania punktacji w przypadku osób zwolnionych odpowiednio ze sprawdzianu lub egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole, szczegółowego trybu i terminu przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego, a także terminów składania dokumentów oraz składu i szczegółowych zadań komisji rekrutacyjne. Projekt ten będzie rozpatrywany podczas czerwcowego posiedzenia Zespołu, ponieważ jego tematyka jest tak istotna, że wymaga bliższego zapoznania się. Zespół zdecydował, że przed czerwcowym posiedzeniem, zbierze się podzespół w składzie kilku osób, który szczegółowo omówi projekt i dokona jego oceny, tak aby podczas Zespołu Edukacji podjąć ostateczną decyzję.
Podczas posiedzenia omówiono także propozycję podziału 0,4% rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2015. Zespół pozytywnie zaopiniował wnioski z tytułu pomocy w przypadkach losowych, natomiast negatywną opinię uzyskał wniosek z tytułu innych zdarzeń o charakterze jednorazowym. Zespół ustalił, że nigdy nie przekazywano środków z rezerwy na wyjazdy młodzieży na zagraniczne konkursy i nie należy w tym względzie tworzyć precedensu.
W sprawach różnych poruszono kwestię wymiaru pensum nauczycieli w przedszkolach, gdzie uczęszczają jeszcze dzieci sześcioletnie. Czy powinny być to 22 czy 25 godzin?
Jak wyjaśniło MEN kwestię tę należy rozpatrywać na gruncie art. 42 ust. 7 Karty Nauczyciela i decyzja należy w tej mierze do organu prowadzącego na jakim poziomie ustali pensum nauczyciela łączącego obowiązki pracy z dziećmi 5-cio i 6-cio letnimi. Prawidłowy jest zarówno wymiar 22 jak i 25 godzin. Zdarza się, że organy prowadzące stosują zasadę proporcjonalności, tzn. jeżeli więcej jest dzieci 6-letnich pensum ustala się na poziomie 22 godziny, natomiast jeżeli jest więcej 5-cio latków na poziomie 25 godzin. Jednakże jak wskazała przedstawicielka MEN zasada proporcjonalności nie powinna być w tym przypadku stosowana. Najbardziej trafnym rozwiązaniem jest, aby organ prowadzący ustalił wymiar pensum takiego nauczyciela.
Kolejne posiedzenie Zespołu zaplanowano na 17 czerwca 2015 r.