Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie sposobu przeliczania na punkty poszczególnych kryteriówpostępowania rekrutacyjnego uwzględnianych.
w postepowaniu rekrutacyjnym, składu i szczegółowych zadań komisji rekrutacyjnej, szczegółowego trybu i terminu przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego –stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 20l ustawy o systemie oświaty.
Projekt rozporządzenia zakłada wprowadzenie jednolitych, obowiązujących na terenie całego kraju, zasad ustalania maksymalnej liczby punktów decydujących o przyjęciu do klasy pierwszej:
- publicznej szkoły podstawowej sportowej, publicznej szkoły podstawowej mistrzostwa sportowego i oddziału sportowego w publicznej szkole podstawowej ogólnodostępnej;
- oddziału międzynarodowego w publicznej szkole podstawowej ogólnodostępnej;
- publicznego gimnazjum dwujęzycznego, oddziału dwujęzycznego i oddziału międzynarodowego w publicznymgimnazjum ogólnodostępnym;
- publicznego gimnazjum sportowego, publicznego gimnazjum mistrzostwa sportowego i oddziału sportowego w publicznym gimnazjum ogólnodostępnym;
- publicznej szkoły ponadgimnazjalnej, z wyjątkiem szkoły, o której mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. d i e ustawy o systemie oświaty;
- publicznej szkoły ponadgimnazjalnej dwujęzycznej, oddziału dwujęzycznego i oddziału międzynarodowego w publicznej szkole ponadgimnazjalnej ogólnodostępnej;
- publicznej szkoły ponadgimnazjalnej sportowej, publicznej szkoły ponadgimnazjalnej mistrzostwa sportowego i oddziału sportowego w publicznej szkole ponadgimnazjalnej ogólnodostępnej.
W postępowaniu rekrutacyjnym do ww. szkół przelicza się odpowiednie kryteria, które zostały określone w ustawie, tj.:
- wynik sprawdzianu;
- wynik egzaminu gimnazjalnego;
- wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum ocenyz języka polskiego, matematyki, dwóch wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, a w przypadku kandydatów do szkół, o których mowa w powyżej w pkt 4 ocenyz języka polskiego, matematyki, języka obcego nowożytnego i jednych wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
- świadectwo ukończenia odpowiednio szkoły podstawowej i gimnazjum z wyróżnieniem;
- szczególne osiągnięcia wymienione na świadectwie ukończenia odpowiednio szkoły podstawowej i gimnazjum w tym za uzyskanie wysokiego miejsca nagrodzonego lub uhonorowanego zwycięskim tytułem w zawodach wiedzy, artystycznych i sportowych, organizowanych przez kuratora oświaty, albo organizowanych co najmniej na szczeblu powiatowym przez inne podmioty działające na terenie szkoły, z wyjątkiem tytułu laureata lub finalisty ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej oraz tytułu laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim, o którym mowa w art. 20d ustawy oraz osiągnięcia w zakresie aktywności społecznej, w tym na rzecz środowiska szkolnego, w szczególności w formie wolontariatu;
- oceny wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej – w przypadku osób zwolnionych odpowiednio ze sprawdzianu lub danej części sprawdziany;
- oceny wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum – w przypadku osób zwolnionych odpowiednio z egzaminu gimnazjalnego lub danego zakresu, danej części albo poziomu odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego.
Ponadto projekt rozporządzenia określa jednolite terminy przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego, a także terminy składania dokumentów. Projekt rozporządzenia określa także skład komisji rekrutacyjnej oraz szczegółowy tryb pracy i zadania komisji rekrutacyjnej, co nie było określone przez dotychczasowe przepisy. Proponowane rozwiązania ułatwią rodzicom i pełnoletnim kandydatom dostosowanie się do obowiązujących w postępowaniu rekrutacyjnym terminów przeprowadzania tego postępowania oraz sposobu przeliczania na punkty kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym lub uzupełniającym.
Projekt rozporządzenia będzie przedmiotem obrad majowego posiedzenia Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST.