Rada Ministrów przygotowała projekt rządowego program wspierania w 2015 r. organów prowadzących szkoły podstawowe i szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej w obszarze rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży – „Książki naszych marzeń”.
Projektowany program ma wspierać organy prowadzące szkoły podstawowe i szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej, poprzez zakup do bibliotek szkolnych książek o tematyce bliskiej współczesnym doświadczeniom uczniów, książek niebędących podręcznikami, które są chętnie czytane i jednocześnie rozwijają kompetencje, zainteresowania i uzdolnienia dzieci i młodzieży. Program ma promować czytelnictwo wśród uczniów szkół podstawowych, dzięki doposażeniu bibliotek szkolnych w pozycje, o zakupie których będą współdecydować uczniowie.
Cel programu
Projektowanyprogram „Książki naszych marzeń” ma na celu promocję czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, rozwijanie kompetencji (w tym związanych z edukacją czytelniczą i medialną oraz kształtowaniem twórczych postaw) oraz rozwijanie zainteresowań i uzdolnień dzieci i młodzieży. Działania merytoryczne w programie, między innymi z wykorzystaniem zakupionych książek, będą realizowane w całym roku szkolnym 2015/2016, co umożliwi lepszą realizację celów programu. Każda szkoła podstawowa i szkoła artystyczna realizująca kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej, będzie mogła wystąpić o wsparcie finansowe na zakup książek i wsparcie to otrzyma, gdyż ważne jest systematyczne zwiększanie księgozbioru biblioteki szkolnej, a tym samym oferty dla czytelników. Projektowany program ma rozwijać samorządność uczniowską poprzez umożliwienie uczniom wpływania na kształtowanie księgozbioru biblioteki szkolnej oraz przyczynić się do popularyzacji czytelnictwa poprzez wypożyczanie uczniom książek na okres ferii letnich i zimowych, a tym samym wyrabiać i pogłębiać u uczniów nawyk czytania.
Ponadto, współpraca bibliotek szkolnych z bibliotekami publicznymi oraz publicznymi bibliotekami pedagogicznymi ma przyczynić się do lepszej realizacji zadań tych instytucji, między innymi poprzez wspólne organizowanie wydarzeń czytelniczych.
Realizacja programu powinna przyczynić się do zwiększenia roli biblioteki szkolnej i bibliotek publicznych dla rozwoju karier edukacyjnych uczniów oraz wykreować w świadomości uczniów i rodziców potrzebę uczestnictwa w rozwoju czytelnictwa.
Przewiduje się, że programem rządowym zostanie objętych ponad 13 400 publicznych i niepublicznych szkół podstawowych oraz szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej.
Środki na finansowanie programu
Przewidziane w ramach programu rządowego wydatki ze środków budżetu państwa zostaną przeznaczone na zakup książek do bibliotek szkolnych, w tym takich, którymi będą zainteresowani uczniowie.
Realizacja programu rządowego zaplanowana została w części merytorycznej w roku szkolnym 2015/2016, a w części finansowej w roku budżetowym 2015. Planowany łączny koszt programu wynosi 24 978 228 zł, przy założeniu, że 19 992 820 zł pochodzić będzie z budżetu państwa, a 4 985 408 zł stanowić będzie wkład własny organów prowadzących, przy czym organy prowadzące szkoły (z wyjątkiem ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego) są obowiązane wykazać wkład własny finansowy w wysokości co najmniej 20 % kosztów realizacji zadania. Kwotę 19 992 820 zł otrzymujemy jako sumę maksymalnych kwot wsparcia przypadających na szkoły podstawowe w zależności od liczby ich uczniów. Środki przeznaczone na realizację programu rządowego pozwolą na przekazanie wsparcia finansowego na zakup książek do bibliotek szkolnych wszystkim organom prowadzącym szkoły, które mogą wziąć udział w programie.
Na podstawie danych o liczbie szkół i liczbie uczniów określono maksymalną wysokość pomocy finansowej dla poszczególnych grup szkół. Zróżnicowanie wysokości kwot wsparcia finansowego wynika z liczby uczniów w poszczególnych klasach szkoły podstawowej. Szkołom będzie przyznawane wsparcie finansowe na zakup książek do bibliotek szkolnych w wysokości zależnej od liczby uczniów. Maksymalna wysokość wsparcia finansowego wynosi:
- dla 4 517 szkół liczących do 70 uczniów – 1 000 zł;
- dla 4 433 szkół liczących od 71 do 170 uczniów – 1 300 zł;
- dla 4 476 szkół liczących więcej niż 170 uczniów – 2 170 zł.
Kwoty te, powiększone o wkład własny organów prowadzących do tego zobowiązanych, pozwolą na wzbogacenie oferty bibliotek szkolnych, a tym samym przyczynią się do promocji czytelnictwa wśród uczniów.
Monitoring przebiegu programu
W programie zaplanowane zostały także działania sprawozdawcze i monitorujące.
Do sporządzenia sprawozdań zobowiązane są szkoły, organy prowadzące szkoły, będące jednostkami samorządu terytorialnego, osobami prawnymi innymi niż jednostki samorządu terytorialnego lub osobami fizycznymi, właściwi wojewodowie, minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego oraz minister właściwy do spraw oświaty i wychowania
Wojewoda, przyjmując sprawozdania od organów prowadzących dokona oceny efektów realizacji programu rządowego na terenie danego województwa, sporządzi sprawozdanie w tej sprawie oraz przedłoży je ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania.
Natomiast minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego dokona oceny efektów realizacji programu rządowego w prowadzonych przez siebie szkołach, sporządzi sprawozdanie w tej sprawie oraz przedłoży je ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania.
Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania dokona oceny efektów realizacjiprogramu rządowego i przedłoży Radzie Ministrów sprawozdanie w tej sprawie.
Ponadto, w programie zostały zaplanowane bieżące działania monitorujące z realizacji programu rządowego. Działania te prowadzi minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, za pośrednictwem kuratorów oświaty, który może w powyższych kwestiach występować do szkół uczestniczących w programie, organów prowadzących, wojewodów oraz ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
Projekt będzie przedmiotem obrad majowego posiedzenia Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST.