Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Koncesja dopiero od 5 mln euro

Koncesja dopiero od 5 mln euro fotolia.pl

Kolejnym aktem legislacyjnym,  który trafił do zaopiniowania przez KWRiST jest projekt ustawy Urzędu Zamówień Publicznych o umowach koncesji na roboty budowlane lub usługi. Analogicznie jak projekt ustawy prawo zamówień publicznych ma całościowo dostosować polskie prawodawstwo w tym zakresie do przepisów Unijnych.
Zmiany dotyczą m.in. definicji koncesji, przeniesienia ryzyka operacyjnego na koncesjonariusza, ukształtowania obowiązku wyłączeń w sposób analogiczny do tego w przepisach ustawy Prawo zamówień publicznych, konieczności uwzględniania konfliktu interesów, czy ograniczenia czasu na jaki mogą być zawierane umowy koncesji.

Projekt zakłada wyeliminowanie problemów interpretacyjnych dotyczących pojęcia ryzyka, regulacja obejmie ryzyko operacyjne, które powinno wynikać z czynników, które pozostają pod kontrolą stron, dlatego jako takiego nie można go utożsamiać ze złym zarządzaniem, złym wykonaniem umowy lub działaniem siły wyższej.
Obowiązek stosowania ustawy obejmie roboty budowalne i usługi od kwoty  5 186 000 euro, kwota może co prawda doprowadzić do zmniejszenia liczby postępowań w nowym trybie, jednak w odniesieniu do postępowań poniżej tego progu, doprowadzi do przyspieszenia i uelastycznienia procedury.

Zasady zawierania umów koncesji również zostaną dostosowane do dyrektywy Parlamentu i Rady.
Dotyczyć one będą otwarcia na konkurencję, zakazu przygotowania i przeprowadzenia postępowania w sposób mający na celu ominięcie przepisów ustawy oraz zapewnienie równego i niedyskryminacyjnego traktowania wykonawców.
Zaproponowano również przepisy, które w założeniu mają przyczynić się do zwiększenia integracji społecznej i zawodowej, poprzez zastrzeżenie prawa, że o udzielenie koncesji mogą ubiegać się tylko zakłady pracy chronionej lub inni wykonawcy, których statutowym celem jest  integracja społeczna lub zawodowa.

Ustawa zawiera tylko podstawowe elementy procedury, którą będzie można realizować według wyboru zamawiającego niezależnie lub łącznie, co ma doprowadzić do zorganizowania procedury jednoetapowej lub wieloetapowej. Chodzi w szczególności o przeprowadzenie negocjacji z wybranymi kandydatami lub bezpośrednie zaproszenie ich do składania ofert. Procedura powinna być określona w „opisie planowanego postępowania”, będzie to dokument koncesji i zostanie on upubliczniony na stronie internetowej zamawiającego. Terminy przy postępowaniu jednoetapowym na składanie ofert wynosić będzie minimum 30 dni, w przypadku procedury wieloetapowej minimalny termin składania wniosków wynosić będzie 30 dni a następnie minimum 22 dni na złożenie oferty.

Warto zaznaczyć, że zastosowanie komunikacji elektronicznej może obniżyć minimalne terminy o 5 dni.
Zamieszczony zostanie katalog przesłanek wykluczenia wykonawcy, obligatoryjne dla zamawiających z sektora publicznego, a fakultatywne w przypadku innych zamawiających, na dowolnym etapie procedury.

Zmianie ulegną też środki ochrony prawnej pojawi się możliwość odwołana do Krajowej Izby Odwoławczej oraz skarga do sądu. Ma to na celu ujednolicenie środków stosowanych w ustawie Prawo zamówień publicznych, która również trafiła do zaopiniowania przez stronę samorządową KWRiST. 

Czw., 7 Mj. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Marcin Maksymiuk