Nowy okres budżetowania wymusza stworzenie odpowiednich ram prawnych nie tylko w odniesieniu do programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, czy Funduszu Spójności, lecz również z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Projekt ustawy odnoszącej się do tych dwóch funduszy jest właśnie opracowywany.
Wiele rozwiązań w niej zawartych stanowi powielenie zasad obowiązujących w okresie 2007-2013. Z punktu widzenia jednostek samorządu terytorialnego szczególnie istotne jest utrzymanie wyprzedzającego finansowania z budżetu krajowego operacji z zakresu pomocy technicznej PROW 2014-2020 oraz poddziałania polegającego na wsparciu inwestycji dotyczących infrastruktury związanej z rozwojem, modernizacją lub dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa (w tym z zakresu dostępu do gruntów rolnych i leśnych, scalania i poprawy gruntów oraz dostaw i oszczędzania energii i wody). Nowością ma być natomiast rozszerzenie – w stosunku do ubiegłego okresu programowania - zakresu finansowania przez budżet państwa podatku od towarów i usług również dla pomocy technicznej.
Środki na realizację niektórych dalszych operacji będą uruchamiane w formie oprocentowanych pożyczek z Banku Gospodarstwa Krajowego, przy czym nie będzie stosowane ograniczenie co do wysokości pożyczki do wysokości wkładu z EFRROW. Pożyczka nie będzie jednak mogła być wyższa niż koszty kwalifikowalne projektu.
Beneficjenci niektórych działań PROW 2014-2020 oraz lokalne grupy działania będą mogli ubiegać się o wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych. Warunki i tryb rozliczania środków oraz zasady ich zwrotu określi w drodze rozporządzenia minister właściwy do spraw wsi.
Projekt ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej został skierowany do zaopiniowania przez Zespół ds. Obszarów Wiejskich, Wsi i Rolnictwa.