Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 10 lipca 2014 roku uznał przepisy ustawy - Prawo łowieckie upoważniające do objęcia nieruchomości reżimem obwodu łowieckiego bez odpowiednich prawnych środków ochrony praw właściciela nieruchomości za niezgodne z Konstytucją. Wymusiło to przygotowanie odpowiedniej nowelizacji przez Ministra Środowiska. Przy tej okazji zaproponowane jednak zostały znacznie obszerniejsze zmiany – dotyczące chociażby ustawowego określenia zasad wykonywania polowania.
W ramach realizacji wyroku Trybunału Konstytucyjnego szczegółowo uregulowany został tryb przygotowywania projektu uchwały o utworzeniu obwodu łowieckiego. Tryb ten będzie zbliżony do procedury stosowanej przy planowaniu przestrzennym – projekt będzie bowiem wykładany do publicznego wglądu, a właściciele i użytkownicy wieczyści nieruchomości będą mogli wnosić do projektu uwagi. Uwagi te będą rozpatrywane przez marszałka województwa w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia upływu terminu ich składania. Sejmik województwa przyjmując uchwałę będzie mógł uwzględnić uwagi nie uwzględnione przez marszałka. Dodatkowo właścicielowi (użytkownikowi wieczystemu) nieruchomości wchodzącej w skład obwodu łowieckiego przyznane zostanie prawo wystąpienia do dzierżawcy albo zarządcy obwodu łowieckiego z roszczeniem o wypłatę odszkodowania, w przypadku gdy objęcie obwodem łowieckim tej nieruchomości uniemożliwi albo istotnie ograniczy dotychczasowy sposób korzystania z niej.
Właściciel (użytkownik wieczysty) nieruchomości zabudowanej, czasowo albo stale na niej przebywający, będzie mógł wystąpić do sądu powszechnego z wnioskiem o ustanowienie zakazu polowania na tej nieruchomości – motywowanego własnymi przekonaniami religijnymi lub wyznawanymi zasadami moralnymi. Zakaz polowania orzeczony przez sąd nie wyłącza nieruchomości z granic obwodu łowieckiego, a także nie uniemożliwia prowadzenia gospodarki łowieckiej w pozostałym zakresie. Nieruchomości objęte zakazem zostają jednak wyłączone z możliwości uzyskania odszkodowania za szkody w uprawach i płodach rolnych, wyrządzone przez dziki, łosie, jelenie, daniele i sarny.
Wprowadzony zostaje również obowiązek informowania o polowaniach właścicieli nieruchomości, na których będą one przeprowadzane.
W zakresie dotyczącym określenia zasad wykonywania polowań ustawa – wprowadzając podział na polowania indywidualne i zespołowe – precyzuje w szczególności broń, amunicję i urządzenia optyczne dopuszczone do wykorzystywania w czasie polowań. Do wykonywania polowania dopuszczona zostaje wyłącznie myśliwska broń palna długa centralnego zapłonu, o lufach gwintowanych lub gładkich (z wyłączeniem broni czarnoprochowej, pistoletów i rewolwerów), z której po maksymalnym załadowaniu można oddać najwyżej sześć pojedynczych strzałów, z tym ze do magazynka broni samopowtarzalnej można załadować jednorazowo najwyżej dwa naboje.
Z innych rozwiązań zawartych w projekcie należy wskazać:
· ustawowe ograniczenie wywozu trofeów myśliwskich (poroży łosia, jelenia szlachetnego, jelenia sika, daniela, sarny, ślimów muflona, oręży dzika, czaszek lisa, jenota i borsuka) za granicę. Wywóz trofeów o szczególnej wartości kulturowej lub przyrodniczej będzie dopuszczalny jedynie na podstawie zgody ministra właściwego do spraw środowiska;
· przyznanie ministrowi właściwemu do spraw środowiska kompetencji do określania poziomów (zarówno minimalnego, jak i maksymalnego) pozyskania gatunków zwierzyny – w celu ograniczenia populacji danego gatunku zwierząt łownych z uwagi na zagrożenie dla życia, zdrowia lub gospodarki człowieka, w szczególności wystąpienie epizootii, albo w celu odbudowy populacji danego gatunku zwierząt łownych w związku z jej znacznym zmniejszenie, albo w celu zachowania populacji danego gatunku zwierzyny w związku z jej niskim stanem.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo łowieckie został skierowany do zaopiniowania przez Zespół ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska.