Posiedzenie plenarne Komisji Wspólnej w dniu 26 listopada stało się areną kilku starć o pieniądze.
Pierwszy zgrzyt nastąpił przy opiniowaniu propozycji podziału w 2014 r. kwoty z rezerwy subwencji, o której mowa w art. 36 ust. 4 pkt 1 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Rezerwa ta w całości pochodzi od gmin – w związku z czym w dotychczasowej praktyce była ona rozdzielana wyłącznie między jednostki samorządu lokalnego. Tym razem ochotę na część tortu nabrały województwa, które ustami swoich przedstawicieli ze ZW RP zażądali uwzględnienia w kryteriach podziału. Wobec głośnego sprzeciwu pozostałych korporacji samorządowych Komisja Wspólna postanowiła pozytywnie zaopiniować propozycję – z odnotowaniem zdania województw, iż im też powinny z tego tytułu przysługiwać jakieś środki.
Nie udało się natomiast zakończyć prac nad projektem rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego. W tym przypadku ze względu na rozbieżność stanowisk nie udało się uzyskać konsensusu na posiedzeniu Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu. Były to wynikiem wprowadzania cząstkowych zmian (prowadzących skądinąd do przesunięcia części środków z poziomu samorządu powiatowego do samorządu gminnego) w sytuacji, w której niezbędne są zmiany systemowe. Otwierając dyskusję przedstawiciel ZPP tytułem przykładu wskazał tu szkolnictwo dla dorosłych. Wyraził jednocześnie własną opinię, że nie byłoby sprzeczne z konstytucją zniesienie obecnego systemu wsparcia tego szkolnictwa. Marek Olszewski wskazał, że już rok temu zapowiadano dyskusję nad nowym systemem – tymczasem systemu takiego dalej nie ma. Następne wypowiedzi koncentrowały się na szczegółach zaproponowanych rozwiązań – ostatecznie projekt został skierowany do ostatecznego rozstrzygnięcia przez Zespół ds. Edukacji, Kultury i Sportu.
Trzecia sprawa finansowa pojawiła się w sprawach różnych. Marek Wójcik przedstawił bowiem stanowisko strony samorządowej negatywnie oceniające art. 34 ustawy okołobudżetowej – wprowadzający obowiązek wydatkowania części otrzymanej subwencji ogólnej na wyraźnie wskazane cele. Strona rządowa nie wykazała jednak woli podjęcia tematu – co zostało odnotowane w protokole.
Godną zauważenia sprawą było zaopiniowanie projektu ustawy o zmianie ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych. O ile uporządkowanie stanu prawnego wspólnot gruntowych jest niezbędne, to brzmienie przepisów zaproponowane przez Rządowe Centrum Legislacji praktycznie uniemożliwia efektywne przeprowadzenie procedur. Zwrócił na to uwagę przedstawiciel Związku Powiatów Polskich – z tego względu Komisja wydala co prawda opinię pozytywną warunkując ją jednak długą listą niezbędnych poprawek.
Do Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej i Środowiska skierowany został projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów, do Zespołu ds. Systemu Finansów Publicznych – projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, zaś do Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej - projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu niezbędnych informacji gromadzonych przez świadczeniodawców, szczegółowego sposobu rejestrowania tych informacji oraz ich przekazywania podmiotom zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych. We wszystkich przypadkach opinia zespołu będzie wiążąca.
Choć projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie sposobu prowadzenia rejestru stanu cywilnego, oznaczania w rejestrze stanu cywilnego aktów stanu cywilnego, prowadzenia akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego oraz zabezpieczania akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego niesporządzonych w formie dokumentu elektronicznego, wynoszonych poza urząd stanu cywilnego został ostatecznie pozytywnie zaopiniowany, to decyzję tę poprzedziła dłuższa dyskusja. Strona samorządowa wyrażała bowiem obawę o realność uruchomienia nieistniejącego jeszcze systemu teleinformatycznego z dniem 1 stycznia 2015 roku. Automatycznie rzutuje to na obawy dotyczące poziomu wydatków, jakie będą konsekwencją nowego systemu rejestracji aktów stanu cywilnego.
Komisja Wspólna pozytywnie zaopiniowała:
1) projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie rodzajów odpadów, które mogą być składowane na składowisku odpadów w sposób nieselektywny;
2) projekt założeń do ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich;
3) projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie wzorów dokumentów stosowanych na potrzeby ewidencji odpadów;
4) projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie próby strzępienia odpadów z pojazdów wycofanych z eksploatacji;
5) projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie gwarancji finansowej i jej ekwiwalentu dla obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;
6) projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie katalogu odpadów;
7) projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykroczeń, za które strażnicy straży gminnych są uprawnieni do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego;
8) projekt ustawy o zmianie ustawy o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców oraz niektórych innych ustaw;
9) projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie sposobu przenoszenia aktów stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego;
10) projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie wzorów dokumentów wydawanych z zakresu rejestracji stanu cywilnego;
11) projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie spisu wyborców;
12) projekt rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie ustalenia, zmiany i zniesienia urzędowych nazw niektórych miejscowości oraz ustalenia nazw obiektów fizjograficznych;
13) projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu wspomagania nauczania języka polskiego, historii, geografii, kultury polskiej i innych przedmiotów nauczanych w języku polskim wśród Polonii i Polaków zamieszkałych za granicą oraz dzieci pracowników migrujących;
14) projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw;
15) projekt sprawozdania Rady Ministrów z wykonania ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi;
16) projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie wzoru karty diagnostyki i leczenia onkologicznego;
17) projekt ustawy o wspieraniu rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego;
18) projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego;
19) projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju zmieniającego rozporządzenie w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów;
20) projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach;
21) projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o europejskim ugrupowaniu współpracy terytorialnej;
22) projekt Programu Współpracy Terytorialnej Brandenburgia-Polska 2014-2020;
23) projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie granicy portu morskiego w Łebie.