Najważniejsze zagadnienia poruszane na posiedzeniu Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska w dniu 20 października dotyczyły spraw związanych z drogami.
Z pewnością najistotniejsza była tu dyskusja nad projektem ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego – ustanawiającym rozwiązania będące kontynuacją Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych. O ile sama propozycja ustawowego uregulowania systemu wsparcia inwestycji na drogach lokalnych znalazła uznanie, to w szczegółach zostały zgłoszone dość istotne uwagi. Związek Powiatów Polskich zaproponował
1) zmianę przewidywanego limitu wydatków budżetu państwa na przedmiotową dotację w latach 2016-2025 – w ten sposób, że w roku 2016 jest to kwota 1 mld zł, która w następnych latach jest waloryzowana co najmniej o przewidywany wskaźnik wzrostu cen towarów i usług;
2) przyjęcie, że ministrem odpowiedzialnym za realizację zadania jest minister właściwy do spraw administracji, nie zaś minister właściwy do spraw transportu;
3) uregulowanie w ustawie kryteriów podziału rezerwy na poszczególne województwa. Pozostawienie tego zagadnienia do rozstrzygnięcia przez akt wykonawczy;
4) zmiana formuły współdziałania właściwego ministra z reprezentacją jednostek samorządu terytorialnego przy ustalaniu kryteriów podziału nowotworzonej rezerwy – z opiniowania na uzgodnienie.
Z kolei Związek Województw RP zasugerował rozważanie rozszerzenia możliwości dofinansowania zadań w zakresie budowy lub przebudowy skrzyżowań dróg publicznych powiatowych i gminnych z drogami krajowymi – finansowanych przez zarządców dróg niższej kategorii – również o skrzyżowania z drogami wojewódzkimi. Ostatecznie projekt został zaopiniowany pozytywnie pod warunkiem rozważenia wskazanych powyżej uwag.
Ożywioną dyskusję wzbudziły projekty:
· rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie;
· rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie.
Głównym przedmiotem sporu było podniesienie minimalnej klasy nowych dróg wojewódzkich do klasy G (główna). Poszczególne województwa pragną tego uniknąć, jednakże argumenty przytaczane przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju wydają się trafniejsze niż strony samorządowej. Kierunkowo Zespół zaopiniował oba projekty pozytywnie – uwzględniając możliwość indywidualnych odstępstw – pozostawiając ostateczne rozstrzygniecie posiedzeniu plenarnemu.
Dwa istotne projekty ustaw zostały zdjęte z porządku obrad. Były to:
· projekt ustawy w sprawie szczególnych zasad przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie poszukiwania, rozpoznawania, wydobywania i transportowania węglowodorów. Tutaj z punktu widzenia jednostek samorządu terytorialnego najgroźniejsze są regulacje ułatwiające dostęp do dróg pojazdom nienormatywnym oraz – w odniesieniu do starostów – zmniejszenie czasu na wydanie niektórych decyzji administracyjnych przy jednoczesnym wprowadzeniu dotkliwych kar finansowych za opóźnienie. O ile w odniesieniu do pierwszego problemu padła deklaracja dotycząca przewidzenia mechanizmów odszkodowawczych, to w odniesieniu do drugiego – spór pozostał. Wobec faktu, że i tak przedłożony projekt nie uwzględniał jeszcze wyników uzgodnień międzyresortowych wydanie opinii nie było możliwe. Nastąpi to po przesłaniu końcowej wersji – być może już we wtorek poprzedzający posiedzenie plenarne;
· projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw. Również w tym przypadku nie były jeszcze zakończone procedury uzgodnień międzyresortowych.
Do późniejszego rozstrzygnięcia został również odłożony projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych. Ewentualne zaopiniowanie na najbliższym posiedzeniu plenarnym będzie możliwe po uzyskaniu pisemnego stanowiska autorów.
Zespół zaopiniował pozytywnie – wiążąco dla Komisji Wspólnej:
1) projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie ryzyk mających wpływ na sposób klasyfikacji zobowiązań wynikających z umów o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz czynników uwzględniających przy ich ocenie;
2) projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie procesu odzysku R10.
Opinia pozytywna została wydana również o projektach:
1) Programu Europejskiej Współpracy Terytorialnej Litwa-Polska 2014-2020;
2) rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie stawek opłat produktowych dla poszczególnych produktów;
3) rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie stawek opłat produktowych dla poszczególnych rodzajów opakowań;
4) uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie zakresu i warunków dofinansowania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2007-2013;
5) rozporządzenia Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej na rozwój ośrodków innowacyjności w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013;
6) rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie wzorów dokumentów DPO i DPR.