Pod wpływem uwag zgłaszanych przez środowiska samorządowe Ministerstwo Spraw Wewnętrznych w istotny sposób zmieniło założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. Obecny kształt projektu można uznać za akceptowalny.
Za najistotniejszą kwestię należy uznać jednoznaczne przesądzenie, że zasilanie CEP i CEK danymi będzie się odbywało za pośrednictwem systemów wykorzystywanych obecnie w organach rejestrujących pojazdy i wydających uprawnienia do kierowania pojazdami. Udostępnione bowiem zostaną web-service’y, z którymi systemy te będą się kontaktowały.
Zmiany obejmą również zagadnienie personalizacji dokumentów. Zakłada się bowiem udział w tym zakresie systemu teleinformatycznego CEPiK w kontekście pobierania do personalizacji dokumentów danych z referencyjnych baz CEP i CEK, nie zaś z baz lokalnych organów.
Przypomnieć w tym miejscu warto, że zmieni się zarówno zakres, jak i sposób określania katalogu danych ujmowanych w CEP i CEK. Na poziomie ustawy zostaną enumeratywnie wymienione jedynie dane osobowe gromadzone w systemie; zakres danych nieosobowych (technicznych, dotyczących dokumentów, uprawnień, itp.) określany będzie na podstawie aktu wykonawczego. Już teraz wiadomo, że zasoby ewidencji zostaną uzupełnione o dane i informacje dotyczące:
1) badań technicznych pojazdów -zakłada się gromadzenie informacji o wszystkich wykonywanych badaniach technicznych: zakończonych wynikiem pozytywnym i negatywnym, ukończonych i nieukończonych, pojazdów zarejestrowanych i niezarejestrowanych, oraz informacji o rodzaju badania technicznego oraz o stwierdzonych w toku badania technicznego usterkach - w odniesieniu do badań technicznych zakończonych wynikiem negatywnym;
2) zdarzeń ubezpieczeniowych - zakłada się gromadzenie informacji o szkodach istotnych klasyfikujących pojazd do dodatkowego badania technicznego, zgłaszanych w ramach ubezpieczeń obowiązkowych i nieobowiązkowych;
3) pojazdów - których obowiązek gromadzenia wynika z przepisów prawa Unii Europejskiej (dane i informacje wynikające z obowiązku raportowania emisji CO2Komisji Europejskiej);
4) zastawów rejestrowych ustanawianych na pojazdach - zakłada się możliwość wykorzystania i udostępnienia informacji pobieranych na bieżąco z rejestru zastawów;
5) osób, których dane są gromadzone w CEP i CEK - zakłada się możliwość wykorzystania i udostępnienia informacji pobieranych na bieżąco z rejestru PESEL;
6) użytkowników pojazdów użytkowanych w drodze umowy leasingu, o rejestrację których wnioskował leasingodawca (właściciel pojazdu).
Projekt założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw został pozytywnie zaopiniowany na posiedzeniu Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego w dniu 26 sierpnia.