Zmiana filozofii podejścia do uczenia się, w szczególności zasadność uczenia się przez całe życie, legły u podstaw Europejskich Ram Kwalifikacji. W ślad za tym ma powstać krajowy Zintegrowany System Kwalifikacji.
Jego celem ma być integracja dwóch obecnie istniejących podsystemów nabywania kwalifikacji: w ramach oświaty i w ramach szkolnictwa wyższego z nieuregulowaną do tej pory sferą nabywania kwalifikacji w warunkach swobody działalności gospodarczej. Dzięki temu w pierwszej kolejności zagwarantowana zostanie możliwość nabywania jednoznacznie identyfikowanych kompetencji przez całe życie. Z drugiej strony ułatwi to procedury rekrutacyjne, a także ułatwi działanie instytucji rynku pracy.
Pakiet rozwiązań obejmie:
1) wprowadzenie do systemu prawnego Polskiej Ramy Kwalifikacji odniesionej do Europejskiej Ramy Kwalifikacji. PRK będzie obejmowała 8 poziomów kwalifikacji, przy czym w ramach edukacji formalnej będzie możliwe uzyskanie zarówno kwalifikacji pełnych, jak i cząstkowych, zaś w ramach edukacji pozaformalnej – kwalifikacje cząstkowe;
2) określenie standardu opisu kwalifikacji. Opis ten będzie zawierał w szczególności: orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji, drogi dochodzenia do efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji oraz informacje o tych efektach, sposób walidowania efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji, informacje o instytucjach uprawnionych do nadawania kwalifikacji;
3) określenie zasad wprowadzania kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz kompetencji właściwych ministrów w tym zakresie;
4) wprowadzenia do systemu prawnego Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji oraz określenie zasad jego funkcjonowania;
5) określenie zasad uzyskiwania kwalifikacji (certyfikowania, walidowania) w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji oraz kompetencji właściwych ministrów w tym zakresie;
6) wskazanie podmiotu koordynującego Zintegrowany System Kwalifikacji oraz określenie jego zadań.
Rozwiązania te znajdą się w ustawie o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. Projekt założeń projektu tej ustawy został skierowany do zaopiniowania przez Zespół ds. Edukacji, Kultury i Sportu.