Ministerstwo Gospodarki przyznało, że dotychczasowe regulacje dotyczące partnerstwa publiczno-prywatnego nie przyczyniły się do zamierzonego rozwoju tej formy wykonywania zadań publicznych – jak wskazują dane w tej formie realizowanych jest obecnie zaledwie 48 przedsięwzięć, a 116 dalszych czeka na zakończenie analiz przygotowawczych oraz podpisanie umów. Aby uzdrowić tą sytuację zaproponowano kilka istotnych zmian dotyczących funkcjonowania PPP.
Są to:
1) wprowadzenie możliwości utworzenia przez wybranego wykonawcę spółki zależnej odpowiedzialnej za wykonanie przedmiotu postępowania, po wyborze jego oferty jako najkorzystniejszej;
2) wprowadzenie ułatwień w zawieraniu z wybranym wykonawcą umowy na okres dłuższy niż 4 lata poprzez odstąpienie od obowiązku przedkładania Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych uzasadniania faktycznego i prawnego dla takiego rozwiązania;
3) zniesienie limitów wysokości zabezpieczenia. Obecne limity sprawiają bowiem, że w przypadku mikroprojektów oraz dużych projektów obowiązujące progi stanowią warunek zniechęcający wykonawców do udziału w postępowaniach o udzielenie zamówienia;
4) uzupełnienie zapisów w umowie PPP o możliwość i zasady jej wcześniejszego rozwiązania;
5) wprowadzenie przepisów dających JST uprawienia do udzielania wykonawcy dotacji celowych na realizację inwestycji i związane z wykonaniem umowy PPP usługi;
6) wprowadzenie regulacji stanowiącej, że wydatki jednostek samorządu terytorialnego ponoszone na podstawie umowy PPP w części, w jakiej przeznaczone są na finansowanie wytworzenia, nabycia lub ulepszenia środków trwałych, nabycia wartości niematerialnych i prawnych lub współudział w kosztach wytworzenia środków trwałych są wydatkami majątkowymi.
Projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz ustawy o finansach publicznych został skierowany do równoległego rozpatrzenia przez Zespół ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej i Środowiska oraz Zespół ds. Systemu Finansów Publicznych.