Czerwcowe posiedzenie Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej i Środowiska przebiegło sprawnie i szybko. W dużej mierze było to konsekwencją zdjęcia z porządku obrad opiniowania projektu rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego w sprawie zakresu projektu planu zagospodarowania przestrzennego województwa. Do projektu tego zgłoszono bowiem bardzo dużą liczbę uwag – ze strony poszczególnych zainteresowanych rozwiązaniem swoich problemów województw.
Pewną dyskusję wzbudził projekt „Strategicznego planu adaptacji dla sektorów i obszarów wrażliwych na zmiany klimatu do roku 2020 z perspektywą do roku 2030". Jak na wagę zagadnienia był on bowiem dość ogólny, nie wyznaczający ani konkretnych celów do zrealizowania, ani terminów ich realizacji. Przedstawiciele projektodawców – Ministerstwa Środowiska – wskazali, że podłożony dokument jest niezbędny w systemie planowania strategicznego wymaganego przez przepisy Unii Europejskiej i opracowany został jako horyzontalna klamra dla poszczególnych dziewięciu programów sektorowych. W tej sytuacji Zespołowi nie pozostało nic innego jak wydać pozytywną opinię – zwłaszcza, że dokument został już przyjęty przez Komitet Rady Ministrów ds. Europejskich.
Pozytywną ocenę otrzymały również: projekt rozporządzenia Ministrów Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych zmieniającego rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych i powiązany z nim projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach – zastrzegając, że pozytywna opinia jest wydawana wobec uporczywego bronienia swojego stanowiska przez Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. W protokole jednak odnotowano, że zdaniem przedstawicieli Związku Powiatów Polskich zaproponowana kolorystyka jest niefortunna. Czas pokaże po której stronie leży racja. Opinia Zespołu jest wiążąca.
Pozytywnie zostały zaopiniowane również:
projekt Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 roku – przy czym opinia ma charakter wstępny. Choć z Mazowieckiego Urzędu Marszałkowskiego zostało wysłane ustosunkowanie się do zgłoszonych przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej uwag, to jednak nie dotarły one do adresata;
- projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie odzysku odpadów poza instalacjami i urządzeniami;
- projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie dokumentu potwierdzającego unieszkodliwienie zakaźnych odpadów medycznych lub zakaźnych odpadów weterynaryjnych;
- projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie prowadzenia monitoringu obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych
- projekt założeń projektu ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym – przy czym opinia ma charakter wiążący;
- projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie wzorów zezwoleń na wykonywanie krajowych i międzynarodowych przewozów drogowych osób oraz wypisów z zezwoleń;
- projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw;
- projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykazu gmin, którym przysługuje część rekompensująca subwencji ogólnej za rok 2012;
- projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego zmieniającego rozporządzenie w sprawie udzielania przez Polska Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, 2007-2013;
- projekt aktualizacji Wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie jednolitego systemu zarządzania i monitorowania projektów indywidualnych – przy czym ze względu na późny termin przesłania projektu opinia ma charakter wstępny.
Planowana dyskusja nad zmianami w zasadach dofinansowania budowy i modernizacji dróg lokalnych nie doszła do skutku – ze względu na oczekiwanie strony rządowej co do wcześniejszego przedłożenia propozycji na piśmie. Temat powróci w następnym miesiącu.
Podobnie stanie się z informacją o stanie przygotowań Polski do utworzenia przebiegających przez Polskę międzynarodowych korytarzy kolejowych przeznaczonych do konkurencyjnego transportu towarowego oraz utworzenia węzłów intermodalnych. Przedłożona informacja została bowiem przez stronę samorządową uznana za niewystarczająca.