Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Przede wszystkim o podziale rezerwy

Posiedzenie Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu w dniu 12 marca upłynęło pod znakiem dyskusji nad proponowanymi kryteriami podziału 0,4% rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2013. Dyskusja była szczególnie uzasadniona wobec faktu, że w tym roku zaproponowane zostało znaczne poszerzenie katalogu.

Przedstawiciel Związku Powiatów Polskich zgłosił propozycje dotyczące:

  • dodania nowego kryterium dotyczącego finansowania zawodowych kursów kwalifikacyjnych. Przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej wyjaśnili, że nie ma takiej potrzeby, gdyż wzrost liczby uczniów wynikający z organizowania takich kursów jest już objęty kryterium pozwalającym na uzyskanie dodatkowych środków w związku ze zwiększonymi zadaniami edukacyjnymi;
  • dodania nowego kryterium dotyczącego dofinansowania doposażenia centrów kształcenia zawodowego; 
  • wstrzymania się z zatwierdzeniem kryterium dotyczącego dofinansowania dostosowania szkół do potrzeb osób niepełnosprawnych do czasu ustalenia, czy na dokładnie takie same zadanie nie ma możliwości uzyskania środków z PFRONu;
  • ewentualnego dodania kryterium dotyczącego dofinansowania zakupów dla gabinetów medycyny szkolnej.

Zgłoszone zostały również uwagi porządkowe. Okazało się bowiem, że w przedłożonym dokumencie znajdują się wzajemnie sprzeczne zapisy dotyczące możliwości występowania o środki związane z wydarzeniami losowymi dopiero po zakończeniu procedury wypłaty odszkodowania, czy też propozycja liczenia etatów nauczycielskich w ten sposób, że powrót nauczyciela z urlopu wychowawczego lub bezpłatnego byłby traktowany jako zwiększenie zatrudnienia.

Ze względu na liczbę uwag i niewielką liczbę obecnych przedstawicieli korporacji samorządowych ostatecznie ustalono, że propozycja kryteriów zostanie zaopiniowana w trybie obiegowym – z terminem zgłaszania uwag do godz. 15.00 w dniu 15 marca. Podkreślić należy, że zaproponowane kryteria nie zostały jeszcze zaakceptowane przez Ministra Finansów, co oznacza że nawet w przypadku ich zaakceptowania przez stronę samorządową ich ostateczny kształt może być inny.

Wszystkie projekty aktów normatywnych przewidziane do rozpatrzenia w porządku obrad zostały  zaopiniowane pozytywnie. Były to:

  1. projekt rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych – przy czym opinia w tej sprawie jest wiążąca dla całej Komisji Wspólnej;
  2. projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych;
  3. projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach;
  4. projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

Posiedzenie Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu w dniu 12 marca upłynęło pod znakiem dyskusji nad proponowanymi kryteriami podziału 0,4% rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2013. Dyskusja była szczególnie uzasadniona wobec faktu, że w tym roku zaproponowane zostało znaczne poszerzenie katalogu.

Przedstawiciel Związku Powiatów Polskich zgłosił propozycje dotyczące:

·         dodania nowego kryterium dotyczącego finansowania zawodowych kursów kwalifikacyjnych. Przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej wyjaśnili, że nie ma takiej potrzeby, gdyż wzrost liczby uczniów wynikający z organizowania takich kursów jest już objęty kryterium pozwalającym na uzyskanie dodatkowych środków w związku ze zwiększonymi zadaniami edukacyjnymi;

·         dodania nowego kryterium dotyczącego dofinansowania doposażenia centrów kształcenia zawodowego. Propozycja ta została odrzucona z przytoczeniem argumentu że… takie wyposażanie jest zbyt drogie by finansować je z rezerwy części oświatowej subwencji;

·         wstrzymania się z zatwierdzeniem kryterium dotyczącego dofinansowania dostosowania szkół do potrzeb osób niepełnosprawnych do czasu ustalenia, czy na dokładnie takie same zadanie nie ma możliwości uzyskania środków z PFRONu;

·         ewentualnego dodania kryterium dotyczącego dofinansowania zakupów dla gabinetów medycyny szkolnej.

Zgłoszone zostały również uwagi porządkowe. Okazało się bowiem, że w przedłożonym dokumencie znajdują się wzajemnie sprzeczne zapisy dotyczące możliwości występowania o środki związane z wydarzeniami losowymi dopiero po zakończeniu procedury wypłaty odszkodowania, czy też propozycja liczenia etatów nauczycielskich w ten sposób, że powrót nauczyciela z urlopu wychowawczego lub bezpłatnego byłby traktowany jako zwiększenie zatrudnienia.

Ze względu na liczbę uwag i niewielką liczbę obecnych przedstawicieli korporacji samorządowych ostatecznie ustalono, że propozycja kryteriów zostanie zaopiniowana w trybie obiegowym – z terminem zgłaszania uwag do godz. 15.00 w dniu 15 marca. Podkreślić należy, że zaproponowane kryteria nie zostały jeszcze zaakceptowane przez Ministra Finansów, co oznacza że nawet w przypadku ich zaakceptowania przez stronę samorządową ich ostateczny kształt może być inny.

Wszystkie projekty aktów normatywnych przewidziane do rozpatrzenia w porządku obrad zostały  zaopiniowane pozytywnie. Były to:

1)      projekt rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych – przy czym opinia w tej sprawie jest wiążąca dla całej Komisji Wspólnej;

2)      projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych;

3)      projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach;

4)      projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

Normal 0 21 false false false PL X-NONE X-NONE
Pt., 15 Mrz. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski