Parlament Europejski i Rada w dniu 4 lipca 2012 roku wydały nową dyrektywę w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego zmieniającą w istotny sposób obecne rozwiązania unijne m.in. grup sprzętu podlegającego przepisom, obowiązków wprowadzających sprzęt i prowadzących zakłady przetwarzania, a także poziomów zbierania, odzysku i recyklingu zużytego sprzętu. W ślad za nową dyrektywą Ministerstwo Środowiska opracowało projekt założeń projektu nowej ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.
Zgodnie z przedstawionymi założeniami począwszy od 14 sierpnia 2018 roku obecny zamknięty katalog sprzętu elektrycznego i elektronicznego podlegającego przepisom ustawy ma zostać zastąpiony katalogiem otwartym, co oznacza że rygorami ustawy zostanie objęte każde urządzenie spełniające definicję sprzętu elektrycznego lub elektronicznego (chyba że zostanie wyraźnie wyłączone). Zużyty sprzęt będzie klasyfikowany w ramach 6 grup:
- sprzęt działający na zasadzie wymiany temperatury;
- ekrany, monitory i sprzęt zawierający ekrany o powierzchni większej niż 100 cm2;
- lampy;
- sprzęt wielkogabarytowy (którykolwiek z zewnętrznych wymiarów przekracza 50 cm);
- sprzęt małogabarytowy;
- małogabarytowy sprzęt informatyczny i telekomunikacyjny.
Wyłączenia będą dotyczyć m.in. żarówek żarnikowych, sprzętu niezbędnego dla ochrony podstawowych interesów bezpieczeństwa państw członkowskich, sprzętu przeznaczonego do wystrzeliwania w przestrzeń kosmiczną, wielkogabarytowych stacjonarnych urządzeń przemysłowych czy środków transportu osób lub towarów – chyba że posiadają homologację typu elektrycznego pojazdu dwukołowego.
W ślad za dyrektywą ustawa będzie przewidywała znaczący wzrost minimalnego poziomu zbierania przez wprowadzającego do obrotu nowy sprzęt zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych. Do końca 2015 roku będzie to tak jak do tej pory 35% masy sprzętu wprowadzonego na rynek w poprzednim roku kalendarzowym, od 1 stycznia 2016 roku – 40% średniorocznej masy sprzętu (do obliczeń będą brane 3 poprzednie lata), zaś od 1 stycznia 2021 roku – 65% średniorocznej masy sprzętu.
Dla realizacji tego celu ustawa przewiduje nałożenie nowych obowiązków na poszczególnych uczestników rynku. Na szczególną uwagę zasługuje propozycja zgodnie z którą sprzedawcy detaliczni prowadzący jednostki handlu detalicznego o powierzchni handlowej wynoszącej co najmniej 400 m2 zostaną zobowiązani do nieodpłatnego przyjęcia zużytego sprzętu, którego żaden z zewnętrznych wymiarów nie przekracza 25 cm bez konieczności zakupienia przez klienta nowego sprzętu.