W odróżnieniu od obecnego stanu prawnego po wejściu w życie przepisów ustawy z dnia 5 stycznia 2011 roku o kierujących pojazdami akt wykonawczy szczegółowo określi tryb przeprowadzania kontroli osk. Projekt rozporządzenia w tej sprawie jest opiniowany przez Zespół ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska.
Do końca stycznia każdego roku każdy starosta ma przygotować i zatwierdzić roczny plan kontroli, przy czym rozporządzenie określa kolejność przeprowadzania kontroli. I tak:
- w pierwszej kolejności mają być poddane kontroli:
- ośrodki wpisane do rejestru w poprzednim roku kalendarzowym, jeszcze nie skontrolowane,
- nieskontrolowane w roku poprzednim ośrodki zarejestrowane w innym powiecie, lecz mające w danym powiecie elementy swojej infrastruktury,
- ośrodki, dla których analiza statystyczna za poprzedni rok wskazuje na możliwość wystąpienia nieprawidłowości;
- w drugiej kolejności mają być skontrolowane te ośrodki, w których podczas poprzedniej kontroli stwierdzono nieprawidłowości;
- jako ostatnie mają być kontrolowane pozostałe ośrodki.
Treść normatywna rozporządzenia zakres kontroli wskazuje w sposób dość lakoniczny wymieniając:
- prawidłowość zapisów w książce ewidencji osób szkolonych,
- sprawdzenie prawidłowości zapisów w kartach przeprowadzonych zajęć,
- sprawdzenie prawidłowości dokumentacji związanej z przeprowadzeniem egzaminu wewnętrznego,
- sprawdzenie prawidłowości sposobu prowadzenia zajęć teoretycznych i praktycznych w ośrodku.
Istotnego uszczegółowienia dokonuje natomiast wzór protokołu kontroli stanowiący załącznik do projektu rozporządzenia. Wzór zajmuje osiem stron i zawiera szczegółowe pytania, na które kontrolujący będzie musiał odpowiedzieć, np.:
- w części dotyczącej wyposażenia wzór protokołu kontroli przewiduje potwierdzenie (i w razie potrzeby szczegółowe opisanie) takich okoliczności jak: zapewnienie stolików i miejsc siedzących dla każdej osoby biorącej udział w szkoleniu, przystosowanie do prowadzenia szkolenia co najmniej 10 osób, sposób oświetlenia, ogrzewania i przewietrzania sali, odizolowanie od innych pomieszczeń, a wreszcie bliskość toalety;
- w części dotyczącej placu manewrowego konieczne będzie nie tylko określenie jego adresu, powierzchni i formy posiadania, lecz również określenie rodzaju nawierzchni, potwierdzenie faktu wyłączenia z ruchu pojazdów innych niż pojazdy szkoleniowe, stwierdzenie istnienia trwale wyznaczonych stanowisk umożliwiających wykonanie każdego z zadań egzaminacyjnych przewidzianych do wykonania na placu manewrowym oraz potwierdzenie istnienia odpowiedniego ogrodzenia;
- w części dotyczącej zatrudnionych instruktorów ma zostać podane imię i nazwisko każdego z nich, numer uprawnień, zakres uprawnień do szkolenia ora potwierdzenie posiadania odpowiedniej praktyki w szkoleniu kandydatów na kierowców.