Zgodnie z przepisami polskiego prawa upadłościowego i naprawczego nie można ogłosić upadłości instytucji i osób prawnych utworzonych w drodze ustawy, chyba że ustawa ta stanowi inaczej, oraz utworzonych w wykonaniu obowiązku nałożonego ustawą. Do tej drugiej grupy podmiotów należą w szczególności utworzone na podstawie ustawy spółki: PKP Intercity SA, Przewozy Regionalne Sp. z o.o. oraz PKP Cargo S.A. Stan taki jest niezgodny ze wspólnotowymi wytycznymi dotyczącymi pomocy państwa na rzecz przedsiębiorstw kolejowych.
W celu doprowadzania do zgodności polskiego prawa z prawem wspólnotowym Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej opracowało projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”, ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze oraz ustawy o transporcie kolejowym. Ustawa znosi ochronę wymienionych na wstępie spółek przewozowych przed upadłością.
Jednocześnie – już w odniesieniu do wszystkich przewoźników kolejowych – zostaje wprowadzona regulacja zgodnie z którą w przypadku ogłoszenia upadłości przewoźnika kolejowego, w celu zachowania ciągłości świadczenia usług publicznych realizowanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych, zarządca lub syndyk może prowadzić działalność polegającą na wykonywaniu przewozów w zakresie usług publicznych, nie dłużej niż przez 6 miesięcy od dnia ogłoszenia upadłości, jeżeli zachowana będzie ciągłość spełniania warunków będących podstawą wydania świadectwa bezpieczeństwa lub certyfikatu bezpieczeństwa.
Projekt ustawy będzie opiniowany na najbliższym posiedzeniu Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska.