Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Sprawozdanie z obrad KWRziST. Nowe, ale czy lepsze?

Posiedzenie plenarne Komisji Wspólnej w dniu 31 października b.r. było pierwszym posiedzeniem, na którym funkcję Współprzewodniczącego pełnił Mariusz Poznański ze Związku Gmin Wiejskich RP; pierwszym posiedzeniem, które odbyło się w nowej siedzibie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji przy ul. Królewskiej 27; pierwszym, na którym dyskusje o zagadnieniach systemowych zajęły prawie dwie godziny.

Wraz z nowym Współprzewodniczącym nastała nowa pragmatyka działań Komisji. Najbardziej widocznym tego dowodem było zgromadzenie wszystkich członków Komisji Wspólnej przy jednym stole zamiast stosowanej do tej pory zasady zajmowania przez stronę samorządową i rządową odrębnych stołów (przy czym po stronie samorządowej członkowie i eksperci zasiadali razem). Najbardziej dostrzegalnym efektem takiego usadzenia była ziejąca pustka po stronie rządowej – jak się okazało wielu członków nie przybyło przysyłając zastępców – którzy jednak nie mieli upoważnienia do zajęcia miejsca przy głównym stole.

Nowym zwyczajem ma być również poruszanie na początku obrad niezałatwionych spraw z poprzednich posiedzeń. Inauguracja nie okazała się zbyt udana – Hanna Majszczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów zdołała przekonać członków Komisji Wspólnej, że jeden z projektów opracowanych przez jej resort został zaopiniowany na poprzednim posiedzeniu. Okazało się bowiem, że przy licznie zgłoszonych uwagach dotyczących poszerzenia zakresu projektu, przecząca odpowiedź na pytanie dotyczące uwag do redakcji przedłożonych przepisów została potraktowana jako pozytywna opinia dla projektu...

Warto dodać, że sala konferencyjna w budynku Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji okazała się zbyt mała na potrzeby Komisji. Najlepszym tego dowodem była konieczność usunięcia kamer telewizyjnych, które zasłaniały zebranym wyświetlane prezentacje. Prezentacji tym razem było bardzo dużo.

Pierwsza z nich dotyczyła perspektyw wdrożenia nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi (wybór przytoczonych przez Ministerstwo Środowiska ustaleń zamieszczamy osobno). Tutaj największe obawy po stronie samorządów gminnych budzi z jednej strony konieczność efektywnego ściągania opłat należnych od mieszkańców, a z drugiej – niemożliwość zlecenia odbioru odpadów komunalnych własnym firmom komunalnym bez przetargu. Wobec liczby problemów zagadnienie ma być przedmiotem dalszych dyskusji na posiedzeniu Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska.

Ministerstwo Środowiska pozostając przy głosie przedstawiło kwestię dotyczącą stanu prac prowadzonych w ramach przygotowań do eksploatacji przez Polskę złóż gazu z łupków. Przypomnieć należy, że nieco ponad tydzień wcześniej Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o wydobyciu węglowodorów, ich wydobyciu i Funduszu Węglowodorowym – nie tylko bez konsultacji, lecz nawet bez upublicznienia projektu. W tej sytuacji nieco humorystycznie zabrzmiała wypowiedź przedstawiciela Ministerstwa Środowiska, iż wyraża niezadowolenie z faktu nieskonsultowania projektu założeń z Komisją Wspólną...

Kolejne zagadnienia miały być związane z oświatą. Pierwszy z nich dotyczył postulatów strony samorządowej dotyczących zmian w oświacie, a wypracowanych w czasie Samorządowego Kongresu Oświatowego. Strona samorządowa nie miała okazji zaprezentować tych postulatów szerszemu gronu, gdyż część przedstawicieli strony rządowej wyjaśniła, że postulaty te są im znane. Udzielona odpowiedź miała jednak charakter bardzo lakoniczny sprowadzający się do zapowiedzi, że z wieloma zagadnieniami Ministerstwo Edukacji Narodowej się zgadza.

Znacznie obszerniejsze okazało się zaprezentowanie przez Ministra Edukacji Narodowej Krystynę Szumilas projektu założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty (choć znaczna część strony samorządowej wyświetloną prezentację widziało już trzy razy). Przypominamy, że projekt ten dotyczy w praktyce odciążenia rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola z opłat – dzięki przyznaniu gminom dotacji na prowadzenie przedszkoli. Ryszard Grobelny zgłosił poważne zastrzeżenia, co do projektu – podważył zarówno zasadność finansowania ulg dla obywateli zamiast poszerzania zakresu świadczonych usług, jak i rozwiązania konstrukcyjne – dofinansowanie zadania własnego nie powinno mieć bowiem charakteru dotacji, lecz subwencji lub dochodów własnych. Ustalono, że dalsze prace będą się toczyły na Zespole ds. Edukacji, Kultury i Sportu po przeprowadzeniu rzetelnej symulacji skutków jej uchwalenia.

Listę prezentacji zamknęły kwestie: „Pakt dla Kultury" przedstawiany przez Magdalenę Srokę, Wiceprezydenta Krakowa oraz projekt Uproszczenie procedur związanych z podejmowaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej poprzez ich elektronizację i wdrożenie idei „jednego okienka" (Krajowa Izba Gospodarcza).

Przed przejściem do opiniowania projektów aktów normatywnych Komisja przegłosowała uchwałę zmieniająca uchwałę w sprawie regulaminu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego – w zakresie powołania nowego Zespołu.

Komisja Wspólna odmówiła wydania opinii o projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z podwyższeniem wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn. Od strony formalnej wynikało to z wcześniejszego przyjęcia przez Radę Ministrów; od strony merytorycznej poważne zastrzeżenia wzbudziło utrudnienie zwolnienia nauczyciela mianowanego po osiągnięciu przez niego wieku emerytalnego.

Z kolei ze względu na zbyt wczesny etap prac zdjęto z porządku obrad projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie BHP przy wykonywaniu prac związanych z narażeniem na zranienie ostrymi narzędziami używanymi przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych Projektem tym Komisja zajmie się na przyszłym posiedzeniu.

Do Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej zostały odesłane:

  1. projekt ustawy o zmianie ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz niektórych innych ustaw;
  2. projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych objętych wpisem do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach dokonywania wpisów, zmian w rejestrze oraz wykreśleń z tego rejestru;
  3. projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu świadczeń pielęgnacyjnych i opiekuńczych w ramach opieki długoterminowej.

Negatywnie został zaopiniowany projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych w tym publicznych poradni specjalistycznych. Przyczyną było utrzymanie przez projektodawców obligatoryjności niektórych form pracy poradni – bez zabezpieczenia na to środków finansowych;

Projekt Założeń Krajowej Polityki Miejskiej do roku 2020 – będzie jeszcze przedmiotem dalszych prac.

Pozytywnie zostały zaopiniowanie:

  1. projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie określenia zasad wynagradzania za przeprowadzenie kontroli podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne w zakresie podpisu elektronicznego na podstawie upoważnienia Ministra Gospodarki;
  2. projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowego zakresu danych dziedzinowych gromadzonych w systemie informacji oświatowej oraz terminów przekazywania niektórych danych do bazy danych SIO;
  3. projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jst w roku 2012;
  4. projekt rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie wymagań kwalifikacyjnych do zajmowania określonych stanowisk w bibliotekach;
  5. projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej na 1 litr oleju w 2013 r.;
  6. projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zmieniającego rozporządzenie w sprawie egzaminów dla kierowców przewożących towary niebezpieczne;
  7. projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia;
  8. projekt dokumentu Polityka Ochrony Cyberprzestrzeni Rzeczypospolitej Polskiej;
  9. projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw;
  10. projekt założeń projektu ustawy o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych;
  11. projekt rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy i zakresu jej stosowania.

Do wiadomości zostały przyjęte:

  1. projekt Stanowiska Rządu wobec senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami (druk 496);
  2. projekt aktualizacji Strategii Rozwoju Województwa Łódzkiego na lata 2007-2020 wraz z prognozą oddziaływania na środowisko;
  3. Sprawozdanie z Realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie.

W ramach spraw różnych:

  • Ryszard Grobelny zadał pytanie czy RIO są przygotowane do masowego opracowywania projektów budżetu, a także zasygnalizował problem braku kwalifikowalności wydatków w przypadku uiszczania płatności bezpośrednio podwykonawcy;
  • Cezary Przybylski przypomniał. że brak jest nadal rozstrzygnięć co do schetynówek, w tym tegorocznej skali wsparcia;
  • przekazne zostały pisma ZPP i ZMP z apelem o dyskusję o modelu postępowania odwoławczego w ramach postępowania administracyjnego;
  • na zakończenie Rudolf Borusiewicz wyraził dezaprobatę środowisk lokalnych co do zamiaru likwidacji sądów rejonowych.
Pt., 2 Lst. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski