Ministerstwo Infrastruktury finalizuje prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia oraz niektórych innych ustaw. 6 czerwca 2025 r. założenia nowelizacji w prawie zostały wpisane do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
Jak podaje resort, głównym celem projektowanych zmian jest uregulowanie na poziomie ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia, a także na gruncie Prawa o ruchu drogowym, zasad dopuszczania do ruchu drogowego w Polsce pojazdów sprowadzanych z Unii Europejskiej oraz spoza UE w kontekście regulacji wynikających z prawa unijnego w obszarze homologacji.
W projekcie ustawy zostanie określone, że obowiązującą obecnie dla nowych pojazdów procedurą krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu zostaną objęte również używane ciągniki rolnicze sprowadzone z państw spoza UE. Projekt odniesie się również do dopuszczania w Polsce używanych pojazdów z krajów trzecich innych niż ciągniki rolnicze, proponując poddanie je krajowemu dopuszczeniu indywidualnemu w ramach nowej procedury realizowanej przez uprawnionego diagnostę w stacji kontroli pojazdów, z włączeniem, w określonych sytuacjach, służby technicznej.
Dodatkowo, w projektowanej ustawie wprowadzony zostanie przepis stanowiący, że pojazdy zarejestrowane przed dniem wejścia w życie nowych regulacji będą uznawane w określonych przypadkach za spełniające warunki dopuszczenia do ruchu w RP.
Nowelizacja ma doprecyzować również kwestie związane z rejestracją w Polsce:
- używanych pojazdów wykorzystywanych w krajach UE, ale niepodlegających tam obowiązkowi rejestracji;
- pojazdów nieposiadających dokumentacji homologacyjnej sprowadzonych do RP spoza UE, należących do przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych i misji specjalnej państw obcych lub organizacji międzynarodowej oraz ich personelu;
- zarejestrowanych na terytorium państw członkowskich UE pojazdów, które objęte zostały krajowym indywidualnym dopuszczeniem pojazdu wydanym w innym państwie członkowskim UE.
To jednak nie wszystko. Ministerstwo przewiduje zmiany w Prawie o ruchu drogowym w zakresie:
- czasowego dopuszczania do ruchu samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych;
- przeprowadzania badań technicznych ciągników rolniczych poza infrastrukturą stacji kontroli pojazdów;
- obowiązku przedkładania do rejestracji pojazdu określonych dokumentów dla organów rejestrujących i właścicieli pojazdów we wskazanych sytuacjach;
- wymiany danych pojazdów między ewidencjami państw członkowskich UE, w celu ich weryfikacji przed rejestracją pojazdu sprowadzonego z innego państwa członkowskiego UE;
- obowiązku rejestracji pojazdu, w tym: określenia wyłączeń z tego obowiązku dla gmin i Skarbu Państwa, określenie dnia, od którego liczony jest termin na złożenie wniosku o rejestrację pojazdu w przypadku pojazdów sprowadzonych, które zostały nabyte w drodze spadku oraz w przypadku pojazdów czasowo wycofanych z ruchu; składania wniosku o rejestrację pojazdu sprowadzonego w terminie 30 lub 90 dni, w przypadku gdy pojazd ten zostanie zbyty przed upływem terminu zawartego w art. 73aa ust. 7 PRD;
- wprowadzenia obowiązku rejestracji pojazdu zarejestrowanego w państwie trzecim w terminie 30 od dnia uzyskania przez jego właściciela (obcokrajowca) stałego miejsca zamieszkania na terytorium RP;
- profesjonalnej rejestracji pojazdów, celem stosowania jej również przez podmioty prowadzące obrót pojazdami używanymi (już zarejestrowanymi);
- procedury pozostawiania dotychczasowych tablic rejestracyjnych;
- potwierdzania przystosowania pojazdu do ciągnięcia przyczepy;
- dokumentów wymaganych do wyrejestrowania pojazdu w związku z jego kradzieżą;
- informacji zamieszczanych na liście rzeczoznawców samochodowych, prowadzonej przez ministra właściwego do spraw transportu.
Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to I kwartał 2026 r.
Z pełną informacją o założeniach nowelizacji można zapoznać się tutaj