Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Trzy projekty zmian w przepisach oświatowych przyjęte przez komisje senackie

Trzy projekty zmian w przepisach oświatowych przyjęte przez komisje senackie fotolia.pl

26 kwietnia br. senackie Komisje przyjęły trzy oświatowe projekty ustaw.

Połączone komisje: Nauki, Edukacji i Sportu; Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej; Ustawodawcza, przeprowadziły pierwsze czytanie:

  1. projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe (druk senacki nr 679).
    Projekt dotyczy zmian w zasadach zwrotu kosztów ponoszonych przez rodziców w związku z dowozem uczniów z niepełnosprawnościami do jednostek oświatowych. Minister Marzena Machałek wskazała, że MEiN uznaje ten kierunek za dobry i korzystny dla rodziców ponieważ zniweluje różnice pomiędzy rzeczywiście ponoszonymi kosztami a tym co wypłacają gminy. Minister wskazała, że dotyczy to tylko ok. 5 tys. dzieci (dane za rok szkolny 2021/2022) więc skutki finansowe będą niewielkie. Dodatkowo MEiN chce wspólnie z MI zmienić rozporządzenie dot. kilometrówki tak aby pod uwagę nie była brana pojemność silnika tylko inny parametr np. moc silnika. Senator Zygmunt Frankiewicz podsumował, że to dobra propozycja dla gmin, ponieważ lepiej żeby to rodzice dowozili dzieci gdyż jest to mniejszy koszt niż organizowanie dowozu przez gminę.
    Projekt został przyjęty jednogłośnie z poprawką, że termin na zmianę umów zawartych pomiędzy gminą a rodzicami wydłużono z 30 do 60 dni.
  2. projektu ustawy o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz ustawy – Prawo oświatowe (druk senacki nr 693)
    Projekt dotyczy zmian w oświacie w związku z edukacją dzieci z Ukrainy i został wypracowany przez Komisje przy współpracy ze stroną samorządową. MEiN wyraziło negatywne stanowisko do całości projektu. Minister Marzena Machałek poinformowała także, że aktualnie w Polskich szkołach jest 193 tys. uczniów z Ukrainy (140 tys. w szkołach podstawowych w tym 9 tys. w oddziałach przedszkolnych; 37 tys. w przedszkolach; 12 tys. w liceach; 3 tys. w technikach; 512 uczniów w branżowych szkołach II stopnia). Samorządy na realizację dodatkowych zadań edukacyjnych w tym zakresie otrzymały już 63 mln zł.
    Projekt został przyjęty (przy 20 głosach za, 10 przeciw i 2 wstrzymujących się) z poprawkami (zrezygnowano ze zmian w ocenianiu, bo kompensuje je wydane przez MEiN rozporządzenie; zrezygnowano ze zmiany dotyczącej obsadzania stanowisk dyrektorów bez konkursów, ponieważ minister Przemysław Czarnek na spotkaniu Komisji Wspólnej 26 kwietnia br. zadeklarował, że MEiN przygotuje rozwiązanie dające taką możliwość jeszcze na rok).

Podczas kolejnego posiedzenia w dniu 26 kwietnia br. Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (druk senacki nr 691, druki sejmowe nr 2096, 2117 i 2117-A).

Projekt dotyczy zmian w zasadach przeprowadzania egzaminów oraz wprowadza standardy zatrudnienia nauczycieli specjalistów w szkołach ogólnodostępnych.

Komisja przyjęła jednogłośnie projekt z poprawką dotyczącą wykreślenia zapisów przyznających ministrowi edukacji kompetencję do ustanawiania programów inwestycyjnych.

Dodatkowo zdecydowano, że na dalszym etapie prac legislacyjnych w Senacie wprowadzone zostaną zmiany w zakresie wydłużenia terminu na ogłoszenie informatorów i listy zadań z 15 maja 2022 r. na 30 czerwca 2022 r., co MEiN akceptuje. Na posiedzeniu plenarnym Senatu ma zostać zgłoszona także poprawka dotycząca przepisów o powoływaniu przez MEiN zespołów eksperckich (w zakresie doprecyzowania trybu powoływania ekspertów i wymagań jakie eksperci będą musieli spełnić).

Śr., 27 Kw. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka