Wyrokiem z dnia 12 grudnia 2011 roku wydanym w sprawie o sygn. P 1/11, Trybunał Konstytucyjny uznał za niekonstytucyjne kilka przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
Zakwestionowane przepisy dotyczyły pozycji prawnej wnioskodawców:
- praw i obowiązków w trakcie naboru projektów;
- przysługujących w toku postępowania o dofinansowanie środków odwoławczych;
- warunków skorzystania z prawa skargi do sądu administracyjnego.
We wskazanym zakresie pozycja wnioskodawców była określona przez system realizacji, tj. przyjmowane wewnętrznie przez instytucję zarządzającą danym programem operacyjnym zasady i procedury obejmujące zarządzanie, monitoring, ewaluację, kontrolę i sprawozdawczość oraz sposób koordynacji działań. Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że materia sprawy wymaga regulacji poprzez akt prawa powszechnie obowiązującego – tym samym przepisy przewidujące regulację aktami nie należącymi do tej grupy są niekonstytucyjne.
Choć na dostosowanie przepisów Trybunał Konstytucyjny pozostawił okres 18 miesięcy, to ze względu na wagę zagadnienia już teraz Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przedłożyło odpowiedni projekt ustawy (o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju). Co do zasady polega on na przeniesieniu odpowiednich, standardowych regulacji stosowanych w systemach realizacji poszczególnych programów operacyjnych do zmienianej ustawy.
Projekt został skierowany do zaopiniowania przez Zespół ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska.