Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Październikowy Zespół Administracji o zastępcy wójta i zakazie wydawania mediów przez samorządy

Październikowy Zespół Administracji o zastępcy wójta i zakazie wydawania mediów przez samorządy fotolia.pl

21 października br. odbyło się posiedzenie Zespołu ds. Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli KWRiST. Posiedzenie to poprzedzone było spotkaniem strony samorządowej z przedstawicielami różnych resortów w sprawie kolejnej wersji ustawy „powodziowej”, na którym przedyskutowano najważniejsze zmiany i wątpliwości jakie pojawiły się w związku z kolejną wersją nowelizacji.

Posiedzenie Zespołu Administracji rozpoczęło się od omówienia projektu ustawy o zmianie ustawy o Radzie Ministrów oraz niektórych innych ustaw. Przedmiotowy projekt zakłada zmianę w art. 28f ustawy o samorządzie gminnym, a która to ma na celu określenie kto pełni obowiązki wójta, w sytuacji wygaśnięcia mandatu wójta przed upływem jego kadencji. Przepis ten został zmieniony w ramach nowelizacji przepisów w kwietniu br.. Jego poprzednie brzmienie odpowiadało brzmieniu, które zostało zaproponowane w projekcie ustawy o zmianie ustawy o Radzie Ministrów oraz niektórych innych ustaw. Do projektu tego uwagi zgłosił Związek Powiatów Polskich, a dotyczyły one braku uzasadnienia projektodawcy dla wprowadzenia tego typu zmiany, z uwagi na fakt, że tak częste zmiany przepisów, nie są korzystne z punktu widzenia spójności i zasad dobrej legislacji. Ponadto ZPP, zwróciło uwagę, że zmiany dotyczące ustaw ustrojowych, a taki charakter niewątpliwe ma ustawa o samorządzie gminnym, winny stanowić przedmiot odrębnych projektów ustaw, a nie być niejako doklejone do całkowicie odrębnych, czy też przypadkowych ustaw, jak to ma miejsce w tym wypadku. W odpowiedzi strona rządowa wskazała alternatywne rozwiązanie, które zakłada, że zastępca wójta mógłby sprawować mandat w zastępstwie wójta, jedynie do momentu wyboru komisarza przez Prezesa RM.

Strona samorządowa zaprotestowała przeciwko takiej propozycji. Ostatecznie projekt nie został zaopiniowany podczas posiedzenia Zespołu.

Na kolejne posiedzenie Zespołu przełożone zostało procedowanie uchwały Rady Ministrów w sprawie „Rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej na lata 2025-2028” z uwagi na fakt, że przedstawiona wersja jest jeszcze wersją w konsultacjach.

Podobny los spotkał projekt ustawy o zmianie ustawy o repatriacji oraz niektórych innych ustaw i projekt ustawy o zmianie ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach. Omawianie obu projektów zostało zaplanowane na następne posiedzenie Zespołu ze względu, że przedstawione wersje są wersjami przed uzgodnieniami międzyresortowymi.

Przed Zespołem stanął także projekt ustawy o zmianie ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej. Do projektu tego, Związek Powiatów Polskich, jako jedyna korporacja złożył uwagi a dotyczyły one następujących kwestii: konieczności zmienienia finansowania i podniesienia wysokości dotacji celowej na realizowanie zadania z zakresu administracji rządowej jakim jest organizacji systemu nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, konieczności uelastycznienia liczby godzin dyżuru (niektóre punkty mają zdecydowanie za dużo godzin inne za mało), likwidacji wyjazdów wykonawcy NPP/NPO do miejsca zamieszkania klienta a także niezgodnego na ten moment określenia osoby, która może skorzystać z NPP/NPO w związku z faktem likwidacji oświadczeń o niemożności poniesienia kosztów porady prawnej. Uwagi te, nie doczekały się jednak żadnej odpowiedzi ze strony resortu, a projekt będzie zaopiniowany na następnym posiedzeniu Zespołu.

Zespół zaopiniował pozytywnie projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie gotowości obronnej państwa oraz projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa realizowanych przez organy administracji rządowej, organy samorządu terytorialnego i przedsiębiorców.

W sprawach różnych, na wniosek ZPP, został omówiony temat dotyczący tzw. ustawy medialnej, a w szczególności zakazu wydawania prasy przez samorządy. Przedstawiciele strony samorządowej kategorycznie sprzeciwili się takiej zmianie wskazując, że: prasa samorządowa nie jest żadną konkurencją dla prasy komercyjnej, prasa samorządowa czasami jest jedynym medium i dociera do osób wykluczonych cyfrowo ponadto likwidując prasę samorządowa niemożliwym do realizacji będzie zadanie (ustawowe) promocji gmin, powiatów i województw. Apele te nie doczekały się żadnego komentarza, ze strony rządowej.

Śr., 23 Prn. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Patrycja Grebla-Tarasek