Podczas posiedzenia Zespołu ds. Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli KWRiST dokonano wstępnej dyskusji odnośnie zakresu zmian rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych w przedmiocie scalania tabel.
Przedstawiciele ministerstwa wskazali, że związki zawodowe lobbują, za scaleniem tabel dotyczących wynagrodzeń pracowników samych urzędów jak i jednostek organizacyjnych, z uwagi na różne kategorie zaszeregowania ale też równe wymogi na podobnych stanowiskach pracy, a co za tym idzie różne wysokości wynagrodzeń. Oczywiście, zmiana ta będzie rzutowała na wszystkie jednostki samorządu terytorialnego, bo będzie trzeba dostosować wszystkie regulaminy wynagrodzeń, jakie obowiązują w urzędach jak i jednostkach organizacyjnych. Ministerstwo wskazywało, że należałoby się również zastanowić, czy przy okazji scalania tabel, nie rozważyć od razu zmiany, która będzie uwzględniała wzrost minimalnego wynagrodzenia, jaki nastąpi w przyszłym roku.
Mec. Bernadeta Skóbel, przedstawicielka ZPP wyraziła opinię, że generalnie strona samorządowa nie ma nic przeciwko połączeniu tych tabel. Przy czym, zaproponowała, aby od razu przy okazji scalania tabel dokonać przeglądu stanowisk pracy, jakie obecnie widnieją w tabelach. Ponieważ zauważa się nadmierną kazuistykę, w postaci wyszczególnienia stanowisk, a także w tabelach dalej widnieją stanowiska, które w dzisiejszych czasach nie mają już racji bytu. Jako przykład takich stanowisk należy wskazać tapicera czy dawno już zapomnianą telefonistkę. Ponadto należy wziąć pod uwagę, że obecnie wiele usług jest przez urzędy zlecane podmiotom zewnętrznym, gdzie dokonują się zakupy usług obcych. Zatem należy dokonać generalnego przeglądu stanowisk określonych w tych tabelach.
Dyskusja odnośnie niniejszej propozycji, z pewnością wróci jeszcze na Zespół, kiedy ministerstwo, będzie dysponowało już gotową propozycją odnoszącą się do omawianych zmian. Zgodnie ze wstępną zapowiedzią, zmian należy się spodziewać jeszcze w tym roku.