Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Relacja z posiedzenia

W dniu 29 listopada 2010 roku w jak zawsze gościnnej siedzibie Unii Metropolii Polskich w Pałacu Kultury i Nauki odbyło się kolejne posiedzenie Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska. Kolejne, lecz jednocześnie pierwsze pod Piotrem Styczniem jako Współprzewodniczącym Zespołu od strony rządowej. Zebrani zadbali, by nowy Współprzewodniczący miał okazję zmierzyć się z różnymi wyzwaniami.

 

I tak:

 

Okazało się, że tradycyjnie część projektów została skierowana do Zespołu przed zakończeniem uzgodnień międzyresortowych – i to nawet takich, po których projekt, zgodnie z deklaracją projektodawców, ulegnie daleko idącym zmianom. W konsekwencji w odniesieniu do dwóch projektów możliwe było jedynie wydanie opinii wstępnej – przy czym raz była to opinia negatywna, a drugi raz – pozytywna. Opinia negatywna dotknęła przygotowanego przez Ministerstwo Gospodarki projektu ustawy o korytarzach przesyłowych. W poprzednim numerze sygnalizowaliśmy wady tego projektu – tutaj dość będzie dodać, że projekt ten skupia w sobie wszystkie negatywne trendy prawodawstwa występujące w ostatnich latach. Opinia wstępnie pozytywna dotyczyła projektu założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw. W tym przypadku Ministerstwo Infrastruktury same nie do końca było pewne etapu prac – niepodważalny był fakt, iż występują rozbieżności między gospodarzem projektu a Ministerstwem Finansów. Ostatecznie strona samorządowa zaakceptowała projekt sugerując przy tej okazji możliwość dopuszczenia przedstawicieli samorządów (przede wszystkim województwa) jako udziałowców w tworzonej obecnie spółce operatorskiej Dworzec Polski).

Kolejne projekty zostały zaopiniowane pozytywnie – choć czasem z dyskusją. Były to:

  1. projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie ustanowienia strefy ochronnej zwierząt łownych w otulinie Białowieskiego Parku Narodowego. Tutaj w ramach ciekawostki warto dodać, że uwagi do projektu zgłosił w szczególności… Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego. Dla jasności dodajemy, że otulina BPN nie sięga województwa zachodniopomorskiego;
  2. projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz zmianie niektórych innych ustaw. Jest to realizacja przyjętych ostatnio założeń zgodnych z postulatami strony samorządowej. Wnikliwa analiza projektu pokazała jednak, że zawiera on pewne niedociągnięcia legislacyjne – wobec faktu skierowania projektu do laski marszałkowskiej ustalono, że niedociągnięcia te będą usuwane z ekspercką pomocą przedstawicieli samorządu terytorialnego jako autopoprawki;
  3. projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie wymagań w zakresie wykształcenia oraz doświadczenia zawodowego osób zatrudnionych w jednostce uprawnionej do weryfikacji raportów określających osiągnięte efekty związane z redukcją emisji gazów cieplarnianych;
  4. projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie wzoru formularza raportu oraz sposobu jego wprowadzania do Krajowej bazy o emisjach gazów cieplarnianych i innych substancji, przy czym Ministerstwo Środowiska uwzględniło wszystkie zgłoszone na piśmie uwagi strony samorządowej;
  5. projekt dokumentu „Ocena realizacji zadań wynikających z dokumentu rządowego przyjętego przez Radę Ministrów w dniu 5 grudnia 2007 r. pt.: Strategia Polityki Konsumenckiej na lata 2007-2009”. Dokument został przyjęty do wiadomości, choć – jak wskazywaliśmy – istnieje pewien rozziew między subiektywną oceną prezentowaną przez UOKiK, a wynikami bezstronnej analizy wskaźnikowej;
  6. projekt aktualizacji programu rozwoju pn. ”Regionalna Strategia Innowacji Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2011-2020”. Zaapelowano przy tym do przedstawicieli Województwa, aby do dokumentu opracowali syntetyczny przegląd;
  7. projekt pt. „Krajowy plan gospodarki odpadami 2014”. W planie zostanie uwzględniona – w części dotyczącej perspektyw zmian – rozpatrywana na tym samym posiedzeniu kwestia przekazania pełni władztwa nad odpadami komunalnymi gminom.

W ciekawe momenty obfitowały sprawy różne. Można się było tego zresztą spodziewać uwzględniając fakt, iż przewidziane do rozpatrzenia sprawy były tymi, których nie dało się uzgodnić w trybie obiegowym:

  • projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie programu zawierającego zadania rządowe służące realizacji inwestycji celu publicznego w zakresie rozwoju sieci przesyłowych elektroenergetycznych został zaopiniowany pozytywnie – jednakże z zobowiązaniem Ministerstwa Gospodarki do weryfikacji możliwości wydania rozporządzenia w takim brzmieniu. Powoływana podstawa prawna mówi bowiem o możliwości ustanawiania programów dotyczących zadań rządowych, zaś rozwój sieci przesyłowych jest inwestycją przedsiębiorstw przesyłowych i jest wątpliwe na ile może być bezkrytycznie uznany za zadanie rządowe;
  • projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarce komunalnej, ustawy o samorządzie województwa oraz ustawy o samorządzie powiatowym – projekt został zaopiniowany kierunkowo pozytywnie z zastrzeżeniem że jest on bardzo małym krokiem w kierunku właściwego celu – tj. kompleksowego uregulowania prowadzenia działalności gospodarczej przez województwa i powiaty. Jednocześnie Ministerstwo Infrastruktury zadeklarowało przeprowadzenie kompleksowej dyskusji dotyczącej tego zagadnienia na kolejnym posiedzeniu Zespołu;
  • projekt założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw. Tutaj wątpliwości Związku Powiatów Polskich wzbudziła idea obligatoryjnego przekazywania wybudowanych obiektów inżynierskich zarządcom właściwych dróg. Za wystarczającą na potrzeby projektu uznano deklarację, że projekt nie zmienia w żaden sposób podziału kompetencji – tym bardziej, że okazało się iż do żądanego przez stronę samorządową uporządkowania spraw dotyczących przecięć linii kolejowych z drogami publicznymi Ministerstwo Infrastruktury jak na razie nie może wypracować spójnego stanowiska wewnątrz siebie;
  • podział rezerwy subwencji ogólnej trafił na Zespół wreszcie w wersji możliwej do zaakceptowania. Jedyny element który pozostał do rozstrzygnięcia na stronie samorządowej jest montaż finansowy Drogowej Trasy Średnicowej, w którym nie uczestniczy – mimo wcześniejszych deklaracji – samorząd województwa śląskiego.
Czw., 2 Gr. 2010 0 Komentarzy Dodane przez: