Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Pożądane partnerstwo gmin i powiatów – finansowanie z PROW

Pożądane partnerstwo gmin i powiatów – finansowanie z PROW fotolia.pl

16 lipca 2015 roku w siedzibie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi odbyło się posiedzenie Zespołu ds. Obszarów Wiejskich, Wsi i Rolnictwa Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Członkowie zespołu uzgadniali treść czterech rozporządzeń autorstwa Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

W trakcie posiedzenia uzgodniono treść rozporządzenia w sprawie warunków i trybu przeprowadzenia czynności kontrolnych w ramach Programu Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020.

Gorącą dyskusję wzbudził drugi w kolejności projekt, dotyczący szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty finansowej na operacje typu „Budowa i modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii” objętego PROW na lata 2014 – 2020. Jak poinformowało Ministerstwo, zgłoszono ok. 170 uwag z województw i gmin - część uwag uwzględniono, pozostałe zostały wyjaśnione przez przedstawicieli resortu.

Wątpliwości strony samorządowej budził zapis dot. zasad udzielania dofinansowania. Planuje się przyznanie do 3 mln na obszar gminy, niezależnie od tego, jaka jednostka składa wniosek (czy gmina i powiat, czy sama gmina). Samorządowcy dostrzegli pewne niebezpieczeństwa. Po pierwsze, istnieje ryzyko „niezdrowej konkurencji”, ścigania się JST w składaniu wniosku. Jeśli gmina złoży pierwsza wniosek, który zostanie rozpatrzony pozytywnie, o tyle zmniejszy się pula dofinansowania dla obszaru gminy i odwrotnie – jeśli powiat złoży pierwszy wniosek i uzyska dofinansowanie, gmina będzie mogła uzyskać mniejsze środki. Strona samorządowa wskazała, że powstanie możliwość rywalizacji JST o środki na obszarze jednej gminy. Konieczne będzie zatem porozumienie się JST funkcjonujących na obszarze danej gminy i wypracowanie konsensusu. Opowiedziano się za  przyjęciem rozwiązania propagującego partnerstwo – dodanie 1 pkt na ewentualne porozumienia (gmina – gmina i powiat – gmina) zamiast 1 pkt na sieć szerokopasmową (na to kryterium zostanie 1 pkt).

Promowanie partnerstwa jest istotne również z innego względu - dalsze zapisy rozporządzenia stanowią, że jeśli zostaną złożone dwa wnioski na obszar tej samej gminy, które w przekroczą łącznie 3 mln zł, to oba wnioski zostaną odrzucone. Wskazane jest więc, by JST się „dogadały” i ustaliły zakres ubiegania się o dofinansowanie.

 W odniesieniu do dwóch kolejnych projektów rozporządzeń MRiRW, a mianowicie:

  • w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania  „Wsparcie i wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętych PROW 2014-2020 oraz
  • w sprawie funkcjonowania krajowej sieci obszarów wiejskich w ramach PROW 2014 - 2020

postanowiono, że uzgodnienia odbędą się w trybie obiegowym.

Na zakończenie obrad, strona samorządowa zawnioskowała, by na jednym z najbliższych posiedzeń Ministerstwo udzieliło informacji na temat funkcjonowania wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego.

Pt., 17 Lp. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Monika Małowiecka