Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Czego wymaga się od szkół i placówek?

Czego wymaga się od szkół i placówek? fotolia.pl

Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie wymagań wobec szkół lub placówek dotyczy realizacji niezbędnych działań w celu tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej, pozwalające na badanie jakości ich pracy.

Wymagania wobec szkół i placówek, określone w rozporządzeniu, dotyczą:

      1)      efektów w zakresie kształcenia, wychowania i opieki oraz realizacji celów i zadań statutowych,

      2)      organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki,

      3)      tworzenia warunków do rozwoju i aktywności uczniów,

      4)      współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym,

      5)      zarządzania szkołą i placówką.

Dotychczas wymagania stanowiły załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej  z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego. Przepisami ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw dodano w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty  art. 21a, zgodnie z którym minister właściwy do spraw oświaty i wychowania został obowiązany do wydania odrębnego rozporządzenia w sprawie wymagań wobec szkół i placówek.

Uwzględniając różnice w zakresie organizacji i realizowanych zadaniach wymagania sformułowano odrębnie dla:

-        przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego,

-        szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych, szkół artystycznych, placówek kształcenia ustawicznego, placówek kształcenia praktycznego oraz ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego,

-        placówek oświatowo-wychowawczych i placówek artystycznych,

-        placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych.

-        specjalnych ośrodków wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,

-        młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szklono-wychowawczych, ośrodków umożliwiających dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki.

Zaproponowane w projektowanym rozporządzeniu brzmienie wymagań i ich charakterystyk stanowi kontynuację funkcjonujących obecnie – na podstawie rozporządzenia z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego – rozwiązań w tym zakresie.

Poniżej znajdują się wymagania wobec szkół:

1.    Wymaganie: Szkoła lub placówka realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój uczniów

2.    Wymaganie: Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się

3.    Wymaganie: Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej

4.    Wymaganie: Uczniowie są aktywni

5.    Wymaganie: Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne

6.    Wymaganie: Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji

7.    Wymaganie: Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych

8.    Wymaganie: Promowana jest wartość edukacji

9.    Wymaganie:Rodzice są partnerami szkoły lub placówki

10.Wymaganie:Wykorzystywane są zasoby szkoły lub placówki oraz środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju

11. Wymaganie: Szkoła lub placówka, organizując procesy edukacyjne, uwzględnia wnioski z analizy wyników sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych

12. Wymaganie: Zarządzanie szkołą lub placówką służy jej rozwojowi

Projekt rozporządzenia będzie przedmiotem obrad kwietniowego posiedzenia Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST.

Pt., 17 Kw. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka