Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zmiany w kolejowych inwestycjach

Nadszedł czas na aktualizację Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych do roku 2015. Wiele zmian jest konsekwencją opóźnień w realizacji zaplanowanych przedsięwzięć.

W związku z tym dla projektów przewidzianych do sfinansowania z PO Infrastruktura i Środowisko, a niemożliwych do zrealizowania przed końcem rozliczania środków tj. przed rokiem 2015 przyjęto alternatywnie jedno z rozwiązań:

·         umieszczenie w nowym załączniku z założeniem, że po 2015 roku projekty będą finansowane ze środków europejskich perspektywy finansowej 2014-2020 – po udzieleniu zgody przez Komisję Europejską, ewentualnie ze środków własnych PKP PLK S.A. pochodzących z kredytów EBI i z emisji obligacji, a także przez budżet państwa;

·         przejęcie finansowania zadań w całości przez źródła krajowe.

Wśród innych zmian należy wymienić dodanie nowych projektów – w większości drobnych wynikających w szczególności z nakazów Urzędu Transportu Kolejowego. Projekty te to m.in.:

·         projekt, dostawa i instalacja elementów prezentacji dynamicznej informacji pasażerskiej oraz systemu monitoringu wizyjnego wraz z infrastrukturą techniczną na dworcach, stacjach i przystankach kolejowych (wartość - 705 mln zł);

·         likwidacja wąskich gardeł poprzez poprawę stanu technicznego urządzeń inżynieryjnych (130 mln zł);

·         prace na odcinku Jabłonowo Pomorskie – Iława – Olsztyn – Korsze (90 mln zl);

·         udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych w ruchu towarowym na terenie Śląska, etap IV (88 mln zł);

·         prace na linii kolejowej Tychy – Orzesze (77 mln zł);

·         prace na liniach: Poznań Wschód – Dziarnowo – Inowrocław Rąbinek oraz Zamków – Borysławice (65 mln zł);

·         prace na linii Rudna Gwizdanów – Głogów (56 mln zł);

·         budowa łącznicy kolejowej wraz z przystankiem osobowym w ciągu linii kolejowych Skawina – Żywiec i Sucha Beskidzka – Chabówka (47,5 mln zł);

·         zwiększenie przepustowości wybranych linii kolejowych poprzez optymalizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym i układów stacyjnych (34 mln zł);

·         modernizacja stacji Libiąż (26 mln zł);

·         prace na linii kolejowej Podbory Skawińskie – Przeciszów (16 mln zł);

·         przywrócenie do eksploatacji linii kolejowej Kępno – Oleśnica (10 mln zł);

·         modernizacja regionalnej linii kolejowej Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna: modernizacja peronów na stacjach kolejowych Jelenia Góra Zachodnia i Piechowice w ramach projektu Jeleniogórska Kolej Aglomeracyjna (8 mln zł)

oraz wydatki na prace przygotowawcze i studia wykonalności dla poszczególnych przyszłych inwestycji.

Projekt uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie ustanowienia Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych do roku 2015 został skierowany do zaopiniowania przez Zespół ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej i Środowiska.

Niedz., 7 Gr. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski