Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Rozdział środków Funduszu Kolejowego w 2013 roku

Rada Ministrów – po nieprzyjęciu w 2012 roku proponowanych przez Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zmian w Funduszu Kolejowym – przystępuje do podziału środków tego Funduszu w roku 2013.

Proponowany podział środków jest następujący:

  • 500.000.000,00 zł – sfinansowanie nabycia od PKP S.A. przez Skarb Państwa akcji PKP PLK S.A.;
  • 265.278.600,00 zł – przygotowanie oraz realizacja budowy i przebudowy linii kolejowych przez PKP PLK S.A.;
  • 257.847.179,00 zł – zadania w zakresie remontów i utrzymania linii kolejowych realizowane przez PKP PLK S.A.;
  • 136.561.009,92 zł – finansowanie lub współfinansowanie (z udziałem samorządu województw) zadań w zakresie zakupu, modernizacji oraz napraw pojazdów kolejowych przeznaczonych do przewozów pasażerskich wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych;
  • 60.000.000,00 zł – wydatki bieżące PKP PLK S.A. związane z działalnością polegającą na zarządzaniu infrastrukturą kolejową;
  • 12.000.000,00 zł – przygotowanie oraz realizacja budowy i przebudowy linii kolejowych przez PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o..

Niezależnie od powyższych kwot w roku 2013 mają być wydatkowane środki Funduszu Kolejowego nierozliczone w 2012 roku (w związku z nieprzyjęciem przez Radę Ministrów propozycji zmian w ubiegłorocznym budżecie Funduszu):

  • 123.630.110,00 zł – zdania remontowe PKP PLK S.A.;
  • 82.683.800,00 zł – zadania inwestycyjne PKP PLK S.A.;
  • 7.000.000,00 zł – zdania inwestycyjne PKP SKM Sp. z o.o.

Zainteresowanych zachęcamy do zapoznania się z pełną listą zadań – wraz ich uzasadnieniem, zwłaszcza że czasami możemy tam znaleźć wyjątkowo oryginalne wyjaśnienia. Przykładowo przy okazji zadania polegającego na rewitalizacji i modernizacji połączenia kolejowego do stadionu Arena w Gdańsku wyjaśniono, że jest to kontynuacja opóźnionego zadania z roku poprzedniego. Inwestycji nie udało się zakończyć w terminie ze uwagi na… brak producentów części zamiennych dla przebudowy mechanicznych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Wyjaśniono, że urządzenia tego typu nie są produkowane od lat 40 (sic!) w związku z czym ich przebudowa jest możliwa jedynie z wykorzystaniem części odzyskanych z likwidowanych nastawni, a w roku 2012 odpowiednia nastawnia nie była likwidowana…

Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie zatwierdzenia Programu rzeczowo-finansowego wykorzystania środków Funduszu Kolejowego w 2013 roku będzie opiniowany na najbliższym posiedzeniu Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska.

Czw., 10 St. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski