Zgodnie z dotychczasowymi przepisami ustawy z dnia 12 grudnia 1997 roku o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej prawo do tego wynagrodzenia traci m.in. osoba, która w związku z urlopem macierzyńskim nie osiągnęła sześciomiesięcznego okresu zatrudnienia u danego pracodawcy. Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 9 lipca 2012 roku, sygn. P 59/11 orzekł, że przepisy te w zakresie, w jakim pomija okres urlopu macierzyńskiego jako umożliwiający nabycie prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego, w sytuacji nieprzepracowania w ciągu całego roku kalendarzowego faktycznie 6 miesięcy, jest niezgodny z konstytucyjną zasadą szczególnej ochrony przez władze publiczne matki przed i po urodzeniu dziecka. W związku z tym wyrokiem Rządowe Centrum Legislacji przygotowało projekt odpowiedniej nowelizacji.
Zgodnie z przedłożoną propozycją przepracowanie co najmniej 6 miesięcy warunkujących nabycie prawa do wynagrodzenia rocznego nie jest wymagane w przypadku korzystania z:
- urlopu macierzyńskiego lub dodatkowego urlopu macierzyńskiego;
- urlopu ojcowskiego;
- urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego;
- dodatkowego urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego;
- zwolnienia od wykonywania pracy z powodu konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem;
- zwolnienia od pracy w związku z wychowywaniem przynajmniej jednego dziecka w wieku do 14 lat.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej będzie przedmiotem obrad najbliższego posiedzenia Zespołu ds. Systemu Finansów Publicznych.