Wzdłuż zakopianki w Krzyszkowicach powstaną nowe drogi, które usprawnią lokalny ruch i poprawią bezpieczeństwo kierowców. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała już umowę z firmą Nowak-Mosty, która zrealizuje inwestycję za 13,7 mln zł. Wykonawca ma niespełna trzy lata na przygotowanie projektu, uzyskanie wszystkich zgód i przeprowadzenie robót.
To kolejny element większego planu dopełniającego powstający węzeł w Krzyszkowicach. Do przetargu ogłoszonego w sierpniu zgłosiło się pięć firm, a najlepszą ofertę wybrano 5 listopada, biorąc pod uwagę nie tylko cenę, ale też możliwość skrócenia czasu realizacji czy wydłużenia gwarancji.
W ramach inwestycji powstanie prawie 600 metrów nowych jezdni dodatkowych o szerokości 5,5 m oraz poszerzone zostanie około 600 metrów istniejących dróg lokalnych. Zbudowane zostaną również trzy mosty – jeden na Krzyszkowiance i dwa na Młynówce. Nowe trasy połączą okoliczne przysiółki z budowanym bezkolizyjnym węzłem, co pozwoli kierowcom szybciej i bezpieczniej poruszać się między obiema stronami Krzyszkowic.
To szczególnie ważne z dwóch powodów. Po pierwsze – jeszcze w tym roku oddany do użytku będzie węzeł w Krzyszkowicach z tunelem pod DK7. Ułatwi on kierowcom przejazd przez miejscowość bez ingerowania w płynność ruchu na zakopiance, która należy do najbardziej obciążonych tras w Polsce. Nowe drogi lokalne „rozprowadzą” ruch z tunelu, odciążając główną arterię. Po drugie – dzięki tej inwestycji możliwe będzie zlikwidowanie niebezpiecznych lewoskrętów na jednym ze skrzyżowań DK7, co znacząco zwiększy bezpieczeństwo kierowców.
Według Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020–2021, na odcinku Głogoczów – Jawornik każdego dnia porusza się ponad 39 tys. pojazdów. A natężenie wciąż rośnie. Tylko w te wakacje tunelem pod Luboniem Małym przejechało ponad 2,1 mln aut, a dobowe rekordy przekroczyły 50 tys. pojazdów.
Zakopiankę można opisać także przez pryzmat liczby inwestycji, które są prowadzone. Docelowo powstanie na niej osiem bezkolizyjnych skrzyżowań. Trzy już działają, a kolejne – węzeł w Krzyszkowicach, węzeł w Myślenicach i skrzyżowanie w Libertowie – są w budowie. W przygotowaniu pozostają projekty w Jaworniku, Głogoczowie oraz właśnie dodatkowe drogi w Krzyszkowicach.
To inwestycja, która domknie układ komunikacyjny w tej części DK7 i zapewni mieszkańcom oraz kierowcom bezpieczniejsze, płynniejsze poruszanie się po jednym z najbardziej obciążonych odcinków w kraju.
Źródło: GDDKiA