Port Gdynia wzmacnia swoją pozycję na mapie europejskiego handlu. Pomorski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał pozytywne decyzje dopuszczające do użytkowania najnowsze obiekty w terminalu masowym HES Gdynia. Tym samym zakończył się drugi etap jednej z najważniejszych inwestycji w historii portu.
Nowo wybudowane silosy i infrastruktura towarzysząca sprawiają, że HES Gdynia staje się największym w kraju centrum przeładunkowym zbóż. Port dysponuje teraz nowoczesnym hubem logistycznym, który obsłuży nie tylko rynek krajowy, ale także znaczną część eksportu rolnego regionu Morza Bałtyckiego.
Rozbudowa terminala oznacza skokowy wzrost możliwości przeładunkowych. Trzy nowe silosy, o łącznej pojemności 21 tys. ton, zwiększyły zdolności magazynowe o 150 procent. Ich konstrukcja umożliwia jednoczesne składowanie różnych rodzajów zbóż, co daje operatorom większą elastyczność i sprawniejsze zarządzanie łańcuchem dostaw.
Budowa rozpoczęła się w lipcu 2022 roku i obejmowała zarówno nowoczesne obiekty magazynowe, jak i technologię załadunku oraz wyładunku zboża, a także niezbędną infrastrukturę drogową i kolejową.
Procedura dopuszczenia inwestycji do użytkowania przebiegała dwuetapowo. Pierwszy wniosek inwestora trafił do inspektoratu 23 kwietnia 2025 roku, drugi – 11 lipca. Następnie odbyły się obowiązkowe kontrole: 13 maja sprawdzono silos żelbetowy czterokomorowy wraz z obiektami towarzyszącymi, a 25 lipca – baterię trzech zbiorników stalowych. Obie kontrole zakończyły się wydaniem pozytywnych decyzji – odpowiednio 21 maja oraz 13 sierpnia.
Decyzje nadzoru budowlanego otwierają drogę do pełnego wykorzystania potencjału terminala. W efekcie powstał największy w Polsce hub przeładunkowy zboża, który umacnia rolę Portu Gdynia jako kluczowego ogniwa w globalnym handlu produktami rolnymi.
Źródło: GUNB