Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Pociągi pojadą szybciej z Dolnego Śląska nad morze

Pociągi pojadą szybciej z Dolnego Śląska nad morze fot.pixabay

Rozpoczyna się kolejny etap modernizacji jednej z najważniejszych linii kolejowych w zachodniej Polsce. Nadodrzanka, czyli linia kolejowa nr 273 prowadząca z Wrocławia do Szczecina i dalej do Świnoujścia, przechodzi gruntowny remont na odcinku około 300 kilometrów. Celem jest poprawa stanu technicznego torów, zwiększenie prędkości pociągów oraz poprawa dostępu do portów morskich.

Inwestycja została podzielona na trzy zadania realizowane w formule „projektuj i buduj”. Ich łączna wartość przekracza pół miliarda złotych i zostanie sfinansowana z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. W zakres prac wchodzą m.in. wymiana szyn, remonty rozjazdów, modernizacja sieci trakcyjnej, przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych oraz modernizacja peronów.

Szybciej i bezpieczniej

Modernizacja przyniesie realne korzyści zarówno pasażerom, jak i przewoźnikom towarowym. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 160 km/h na dolnośląskim odcinku oraz do 140 km/h w województwach lubuskim i zachodniopomorskim. Składy towarowe osiągną prędkość do 100 km/h. Zniesione zostaną obowiązujące obecnie ograniczenia wynikające ze złego stanu technicznego torów, co skróci czas przejazdu i poprawi punktualność.

Poprawa parametrów linii pozwoli na zwiększenie liczby kursujących pociągów – szczególnie towarowych – co ma istotne znaczenie dla obsługi polskich portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu. Linia 273 jest jednym z głównych szlaków wykorzystywanych do transportu ładunków z i do portów, a jej modernizacja zwiększy możliwości przeładunkowe całego regionu.

Zakres inwestycji

Prace będą prowadzone na odcinkach:

  • Wrocław Pracze – Głogów (wartość zadania: 190 mln zł),
  • Głogów – Szczecin Podjuchy (266 mln zł),
  • Szczecin Podjuchy – Świnoujście (172 mln zł).

Dodatkowo, na odcinku Rudna Gwizdanów – Grębocice powstanie nowa blokada liniowa, a na szlaku Wołów – Małowice Wołowskie kompleksowo wymieniona zostanie nawierzchnia torowa. Prace obejmą także punktową wymianę szyn m.in. między Wróblinem Głogowskim a Bytomiem Odrzańskim, w rejonie Kostrzyna, Mieszkowic, Krzywina Gryfińskiego czy Warnowa.

Na stacjach takich jak Nowa Sól, Niedoradz, Budachów, Ścinawa czy Rudna Gwizdanów wyremontowane zostaną rozjazdy. Na wybranych odcinkach zmodernizowanych zostanie 27 przejazdów kolejowo-drogowych, a 16 z nich zostanie wyposażonych w nowoczesne systemy zabezpieczeń. Pasażerowie skorzystają także z nowych peronów w Chełmku Wołowskim.

W umowach zawarto tzw. prawo opcji, które pozwala na rozszerzenie prac o dodatkowe elementy, takie jak systemy sterowania ruchem kolejowym oraz zabudowę nowych urządzeń przejazdowych.

Wsparcie dla portów

Modernizacja Nadodrzanki to kontynuacja wcześniej zrealizowanych inwestycji kolejowych na rzecz portów. W 2024 roku zakończono wartą ponad 1,5 miliarda złotych modernizację torów w Szczecinie i Świnoujściu. Przebudowano tam m.in. 96 kilometrów torów, 84 kilometry sieci trakcyjnej, 285 rozjazdów oraz mosty i wiadukty kolejowe. Z kolei w 2023 roku oddano do użytku nowy, dwutorowy most nad Regalicą, który zastąpił starą jednotorową przeprawę – ta inwestycja również znacząco zwiększyła przepustowość linii i ułatwiła dojazd pociągów do portów.

Wielka zmiana do 2026 roku

Zakończenie wszystkich prac zaplanowano na drugą połowę 2026 roku. Modernizacja Nadodrzanki to nie tylko inwestycja w tory i sieć trakcyjną, ale przede wszystkim w przyszłość zachodniej Polski – w jej mobilność, bezpieczeństwo i konkurencyjność transportową. Dzięki lepszym parametrom technicznym i zwiększonej przepustowości, linia zyska na znaczeniu nie tylko w ruchu regionalnym i krajowym, ale także jako kluczowy element międzynarodowych korytarzy transportowych.

Źródło: MI

Czw., 7 Sp. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Tomasz Smaś