PKP Intercity kontynuuje realizację swojej strategii modernizacji taboru, inwestując w wygodę i bezpieczeństwo pasażerów. Narodowy przewoźnik właśnie odebrał pierwsze zmodernizowane wagony 1. klasy, które już kursują na krajowych trasach. To kolejny etap ambitnego programu inwestycyjnego, którego wartość sięga już 16,5 miliarda złotych.
W ramach umowy z firmą PESA Mińsk Mazowiecki, do PKP Intercity trafi łącznie 24 nowoczesne wagony bezprzedziałowe, z których 8 już zostało oddanych do eksploatacji. Są to pojazdy przystosowane do jazdy z prędkością 200 km/h, oferujące pasażerom 54 komfortowe miejsca siedzące. Nowe wagony wyposażono m.in. w klimatyzację, bezprzewodowy internet, indywidualne oświetlenie, system informacji pasażerskiej na ekranach LED oraz nowoczesne drzwi odskokowo-przesuwne.
Wprowadzenie nowoczesnych wagonów na tory to nie tylko wyższy standard podróży, ale także istotny impuls dla polskiej gospodarki. Modernizacje realizowane są w krajowych zakładach, wspierając rozwój rodzimego przemysłu kolejowego. Projekty tego typu nie tylko generują nowe miejsca pracy, ale również wzmacniają pozycję Polski na mapie nowoczesnych usług transportowych w Europie.
Pierwsze zmodernizowane wagony obsługują już popularne połączenia krajowe, w tym:
- IC „Pobrzeże” relacji Łódź Fabryczna – Kołobrzeg,
- IC „Zosia” relacji Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna – Gdynia Główna,
- IC „Zatoka” relacji Gdynia Główna – Łódź Kaliska.
Docelowo pojazdy będą kierowane m.in. na trasy łączące Warszawę z Kołobrzegiem, Krakowem, Zakopanem, Białymstokiem czy Wrocławiem, a także obsługujące ważne regionalne relacje przez Opole, Piotrków Trybunalski, Tarnów, Krynicę-Zdrój czy Szklarską Porębę.
Modernizacja wagonów została współfinansowana ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), co pozwala skutecznie realizować projekty o dużej skali, przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów po stronie krajowej.
PKP Intercity, poza odbieranymi obecnie wagonami bezprzedziałowymi, zleciła również modernizację 8 wagonów przedziałowych 1. klasy, których wartość przekracza 57 milionów złotych. Oba projekty realizuje ten sam krajowy producent – PESA Mińsk Mazowiecki.
Działania spółki to element długofalowego planu modernizacji i rozwoju taboru kolejowego w Polsce. Dzięki takim inwestycjom podróże stają się szybsze, wygodniejsze i bardziej ekologiczne. Nowoczesny tabor to również wyższy poziom bezpieczeństwa i dostępność dla różnych grup pasażerów – w tym osób z niepełnosprawnościami czy rodzin z dziećmi.
PKP Intercity zamierza sukcesywnie odbierać kolejne zmodernizowane wagony. Wszystkie 24 pojazdy mają trafić do eksploatacji do końca I kwartału 2026 roku. Inwestycje te są potwierdzeniem konsekwentnie realizowanej wizji rozwoju polskich kolei – nowoczesnych, dostępnych i przyjaznych dla środowiska.
Źródło: MI