30 czerwca 2025 roku na warszawskiej Olszynce Grochowskiej odbyło się spotkanie wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka z Céline Gauer, Dyrektor Generalną DG Recover w Komisji Europejskiej. Głównym celem wizyty była prezentacja efektów inwestycji realizowanych przez PKP Intercity w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). W centrum uwagi znalazł się nowoczesny tabor kolejowy – zakupione lokomotywy oraz zmodernizowane wagony, których wartość przekracza 2 miliardy złotych.
PKP Intercity, narodowy przewoźnik kolejowy, odebrał już 34 z 56 planowanych lokomotyw typu Griffin. Nowoczesne pojazdy, osiągające prędkość do 160 km/h, zostały już wprowadzone do użytku, umożliwiając szybsze, wygodniejsze i bezpieczniejsze podróże na terenie całego kraju. Inwestycje w tabor to nie tylko zwiększenie komfortu podróżnych, ale również istotny krok w stronę rozwoju nowoczesnego i zrównoważonego transportu publicznego.
Równolegle do dostaw lokomotyw prowadzona jest szeroko zakrojona modernizacja wagonów. Do tej pory zmodernizowano 150 z planowanych 256 jednostek. Wagony te zostały wyposażone w szereg udogodnień, takich jak klimatyzacja, ergonomiczne fotele ze stolikami, indywidualne oświetlenie, nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz bezpieczne i funkcjonalne przestrzenie dla osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi, osób starszych oraz podróżnych przewożących rowery. Tego typu rozwiązania znacząco wpływają na poprawę komfortu podróży i dostępność usług kolejowych.
Wspomniane inwestycje realizowane są z dofinansowaniem z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, a ich celem jest nie tylko modernizacja taboru, ale także systematyczne podnoszenie jakości usług przewozowych. Zwiększenie liczby komfortowych połączeń, rozszerzanie siatki tras oraz wzrost częstotliwości kursowania pociągów przekładają się na sukcesywny wzrost liczby pasażerów wybierających kolej jako środek transportu.
Istotnym aspektem przedsięwzięcia jest również to, że wszystkie kontrakty objęte wsparciem z KPO realizowane są przez krajowych producentów. W ten sposób inwestycje w tabor wspierają również polski przemysł kolejowy, przyczyniając się do tworzenia miejsc pracy oraz wzmacniania krajowego potencjału technologicznego i gospodarczego.
Wiceminister Piotr Malepszak, prezentując gościom z Komisji Europejskiej postępy w realizacji projektów, podkreślił rolę kolei jako filaru niskoemisyjnego transportu przyszłości oraz wyraził przekonanie, że środki z KPO znacząco przyczyniają się do przyspieszenia niezbędnych modernizacji w tej branży. Inwestycje kolejowe mają bowiem kluczowe znaczenie nie tylko w kontekście transformacji energetycznej, ale także zrównoważonego rozwoju i poprawy jakości życia mieszkańców.
Dzięki środkom europejskim, kolej staje się coraz bardziej konkurencyjna względem innych środków transportu – przyciągając nowych użytkowników i promując zrównoważoną mobilność.
Źródło: MI