Zakończyły się ostatnie prace porządkowe i odbiory techniczne zmodernizowanego mostu na drodze krajowej nr 29 w Krośnie Odrzańskim. Inwestycja, prowadzona z myślą o poprawie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego, stanowi ważny element systemu ochrony przeciwpowodziowej regionu. Jednocześnie trwa budowa długo wyczekiwanej obwodnicy miasta, która ma poprawić przepustowość dróg i komfort życia mieszkańców.
Celem przebudowy zabytkowego mostu było podniesienie konstrukcji przęseł, co umożliwia skuteczniejsze prowadzenie akcji lodołamania zimą oraz znacznie zmniejsza ryzyko powodzi zatorowych. Prace zostały przeprowadzone przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu, we współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad.
W ramach inwestycji wykonano kompleksowy remont stalowej konstrukcji przęseł, wzmocniono i przebudowano istniejące podpory, a także zbudowano tymczasowy most objazdowy. Całość projektu pochłonęła niemal 117 milionów złotych, a za realizację odpowiadała firma Strabag.
Projekt był częścią szerszego przedsięwzięcia – Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły (POPDOW), współfinansowanego przez Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju, Bank Rozwoju Rady Europy oraz Fundusz Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2022. Dodatkowe środki pochodziły z budżetu państwa.
Modernizacja mostu to nie jedyna inwestycja infrastrukturalna w Krośnie Odrzańskim. Równolegle trwa budowa nowej obwodnicy miasta w ciągu drogi krajowej nr 29. Projekt zakłada budowę jednojezdniowej, dwupasowej drogi klasy GP (główna przyspieszona) o długości 11,3 kilometra. Trasa będzie omijać Krosno Odrzańskie od strony północnej i wschodniej, rozpoczynając się w rejonie Osiecznicy na DK29, a kończąc w rejonie Połupina na DK32.
Nowa obwodnica obejmie budowę aż 40 obiektów inżynierskich, w tym wiaduktów, mostów i przepustów. Wśród nich znajdzie się imponujący most o długości blisko 400 metrów. Zaplanowano także budowę czterech rond w miejscach włączeń do istniejących dróg oraz na skrzyżowaniach z drogami wojewódzkimi i powiatowymi. Dodatkowo, przebudowane zostaną odcinki dróg w punktach styku z nową trasą. Projekt przewiduje również instalację urządzeń ochrony środowiska i systemów poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Wartość umowy na zaprojektowanie i budowę obwodnicy wynosi ponad 305 milionów złotych. Prace mają zakończyć się do końca grudnia 2027 roku.
Zrealizowane i planowane inwestycje mają nie tylko poprawić komfort komunikacyjny mieszkańców i kierowców, ale również istotnie zwiększyć bezpieczeństwo regionu w obliczu ekstremalnych zjawisk pogodowych. Już teraz efekty widać na przykładzie ubiegłorocznych powodzi – podczas gdy wiele miejscowości dotkliwie odczuło skutki żywiołu, Krosno Odrzańskie dzięki nowym zabezpieczeniom uniknęło poważniejszych strat.
W ramach prac przeciwpowodziowych w mieście wybudowano dziewięć nowych wałów opaskowych o łącznej długości 5,8 kilometra, wykonano mury oporowe, zainstalowano systemy mobilnej ochrony oraz rozbudowano kanały ulgi na długości 2,7 kilometra. Kluczowe okazały się także tymczasowe zabezpieczenia w postaci grobli z big bagów, które skutecznie ochroniły niżej położone części miasta.
Źródło: MI