W interesie publicznym leży zagwarantowanie jak najlepszego stanu dróg powiatowych. Jednakże nie jest to proste, ze względu na nieadekwatność poziomu dochodów powiatów do długości należących do nich sieci dróg.
Zgromadzenie Ogólne ZPP w jednym z przyjętych stanowisk wskazało na rozwiązania, które mogą zapewnić poprawę aktualnej sytuacji.
Po pierwsze, konieczne jest zwiększenie wysokości środków, jakie powiaty mogą przeznaczyć na utrzymanie i podnoszenie standardu sieci dróg. Optymalnym rozwiązaniem jest zwiększenie dochodów własnych powiatów. Jednakże zanim to nastąpi, zasadnym jest przywrócenie na poziomie powiatów części drogowej subwencji ogólnej uzależnionej od gęstości sieci dróg powiatowych.
Po drugie, w ocenie ZO ZPP, należy doprowadzić do zgodności kategorii dróg z kryteriami ustawowymi. W aktualnym stanie powiaty są zmuszone do wydatkowania ograniczonych środków finansowych na drogi, które nie mają ponadgminnego charakteru. Wynika to z braku odpowiednich regulacji, które powinny być zawarte w ustawie o drogach publicznych. Autorzy stanowiska wskazują, że niezbędne jest wprowadzenie trybu weryfikacji zgodności z prawem odmowy zmiany kategorii drogi lub wprowadzenie odpowiednich rozwiązań ekonomicznych, które zachęcą do przekazywania dróg do właściwego zarządcy.
Skutkiem stanowiska ZO ZPP jest apel do rządu o podjęcie jak najszybszych działań w celu wdrożenia zaproponowanych rozwiązań.
Z treścią stanowisk XXX Zgromadzenia Ogólnego Związku Powiatów Polskich można zapoznać się tutaj