Zainteresowanie przejazdami z PKP Intercity rośnie w zawrotnym tempie. W 2023 r. narodowy przewoźnik przewiózł ponad 68 mln pasażerów, co jest najlepszym wynikiem w historii spółki. Wysokie wyniki przewozowe są efektem wielomiliardowych inwestycji w tabor, dzięki którym systematycznie podnosi się komfort podróżowania. Mijający rok to także rozwój oferty i zdalnych kanałów sprzedaży.
PKP Intercity notuje coraz wyższe wyniki przewozowe. W 2022 roku z usług narodowego przewoźnika skorzystało 59 mln pasażerów, co do połowy listopada 2023 r. było najlepszym wynikiem w historii spółki. Od stycznia do 20 listopada spółka przewiozła 60 mln osób, przekraczając tym samym po raz pierwszy nieosiągalną dotąd liczbę pasażerów.
Wynik za cały 2023 rok okazał się o 9 mln pasażerów większy. W efekcie czego spółka osiągnęła przewozowy rekord - 68 mln podróżnych, którzy wybrali przejazd z PKP Intercity. Jest to wzrost o ponad 15% r/r. Warto dodać, że w każdym miesiącu 2023 r. do pociągów PKP Intercity wsiadała rekordowa liczba pasażerów. Na rok 2024 przewoźnik prognozuje przekroczenie 70 mln pasażerów, którzy skorzystają z usług PKP Intercity.
Na wzrost popularności PKP Intercity z pewnością wpłynął szereg promocji, które zachęcają do korzystania z usług narodowego przewoźnika, jak choćby oferta Taniej z Bliskimi. W 2023 r. skorzystało z niej 10,9 mln osób. Aby pobrać bilet z ofertą Taniej z Bliskimi wystarczy podróżować w grupie od 2 do 6 osób a bilet zakupić najpóźniej na 3 dni przed planowanym terminem przejazdu - wszyscy jej członkowie otrzymują wtedy 30% zniżki od bazowych cen biletów.
W 2023 r. pociągi PKP Intercity zatrzymywały się w 411 miejscowościach na 465 stacjach. Coraz szerszy dostęp do kolei przekłada się na mniejszą emisję CO2 do środowiska. Kolej jest bowiem najbardziej ekologicznym środkiem transportu zbiorowego i charakteryzuje się ponad 4 razy mniejszą emisją CO2 niż transport drogowy i 5 razy mniejszą emisją CO2 niż transport lotniczy. Wybierając kolej, w 2023 roku pasażerowie zaoszczędzili 1,67 mln ton CO2.
Za 2023 rok szacowany zysk netto wyniesie około 120 mln złotych. Dobra kondycja finansowa spółki oraz rosnące zainteresowanie podróżami sprawiają, że agencja ratingowa Fitch w połowie listopada utrzymała długoterminowy rating dla PKP Intercity w walucie krajowej i obcej na poziomie BBB+. Stabilna perspektywa przy założeniach dalszego rozwoju spółki, który będzie możliwy dzięki kolejnym inwestycjom taborowym i infrastrukturalnym.
W celu poprawiania komfortu podróżowania PKP Intercity podpisało w minionym roku kontrakty na modernizację, jak i zakup nowoczesnego taboru o łącznej wartości ponad 1,96 mld zł brutto. Od początku realizacji strategii „Kolej Dużych Inwestycji” spółka podpisała umowy na 8,5 mld zł. W wyniku inwestycji z roku na rok coraz więcej połączeń obsługiwanych jest składami o podwyższonym standardzie IC. W najnowszym rocznym rozkładzie jazdy ich liczba wzrosła z 274 do 303.
W ramach strategii PKP Intercity zawarło większość kontraktów z polskimi producentami taboru. Jednym z nich jest nowosądecki NEWAG, z którym spółka podpisała w grudniu tego roku umowę o wartości 1,17 mld zł na zakup 46 lokomotyw elektrycznych jednosystemowych. Z kolei w marcu 2023 roku zawarła umowę o wartości ponad 500 mln zł brutto na zakup 20 lokomotyw elektrycznych Griffin. Realizacja obu kontraktów sprawi, że w parku taborowym przewoźnika znajdzie się łącznie aż 96 nowoczesnych lokomotyw tego producenta.
Kolejnym polskim producentem, z którym współpracuje narodowy przewoźnik jest poznańska spółka H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych. W październiku 2023 roku PKP Intercity podpisało z nią umowę o wartości ponad 200 mln zł na naprawy 32 wagonów. Pod koniec 2023 r. spółki podpisały kolejną umowę, tym razem na wykonanie naprawy okresowej 50 wagonów, które po zakończeniu będą wielofunkcyjnymi pojazdami typu COMBO. Wartość całego kontraktu wynosi 461 mln zł brutto.
W mijającym roku spółka intensywnie rozwijała swoje kompetencje cyfrowe, które znacząco ułatwiły dostęp klientom do biletów. Efektem prac jest między innymi wprowadzona z początkiem stycznia 2023 roku aplikacja mobilna PKP Intercity, która cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród pasażerów. Za jej pośrednictwem sprzedano ponad 2,7 mln biletów. Aplikacja została pobrana już łącznie blisko 1,1 mln razy ze sklepu Google Play oraz App Store. Wartość sprzedanych biletów za jej pośrednictwem wyniosła z kolei ponad 160 mln złotych.
W aplikacji PKP Intercity podróżni znajdą wiele przydatnych funkcjonalności, takich jak możliwość wygenerowania faktury, dokonania zwrotu bilet, stworzenia profilu z ulubionymi trasami i zniżkami czy dodania biletu do kalendarza. Dodatkowo sprawdzą z jakiego toru i peronu odjeżdża pociąg i dowiedzą się o ewentualnych opóźnieniach. W trakcie jazdy wyszarzane są na bilecie online stacje, które pociąg już minął. Co istotne, funkcja działa w czasie rzeczywistym. Innym pomocnym narzędziem jest wyszukiwanie celu podróży z funkcją metastacji, dzięki której w wyszukiwarce nie trzeba wpisywać dokładnej nazwy stacji.
Źródło: PKP Intercity