Zakończył się roku szkolnego i rozpoczął się pierwszy weekend wakacyjny i pierwsze wakacyjne wyjazdy. W podróży najważniejszy jest nie tylko komfort i tempo przemieszczania się, ale przede wszystkim bezpieczeństwo użytkowników dróg. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i autostrad przypomina o najważniejszych zasadach i dobrych praktykach. Wskazuje również gdzie kierowcy pojadą nowymi odcinkami dróg, z których podczas zeszłorocznych wakacji nie mogli jeszcze skorzystać.
Od 2 czerwca 2023 r. można już korzystać z węzła Łomża Zachód na skrzyżowaniu budowanej drogi ekspresowej S61 z obecną DK61. Udostępniono tym samym ponad 7-kilometrowy odcinek ekspresówki Łomża Południe - Łomża Zachód. Kierunek na północ (Stawiski - Ełk – Budzisko) pozostaje zamknięty, do czasu uzyskania przejezdności całej obwodnicy Łomży.
Od 28 kwietnia 2023 r. pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem można już poruszać się z prędkością 140 km/h po pełnoprawnej autostradzie A1. Zakończone zostały nie tylko wszystkie prace na tym ponad 24-kilometrowym odcinku, ale także wieloletni proces budowy autostrady A1 w Polsce. To drogowy kręgosłup kraju łączący Trójmiasto z granicą Czech a także z dużymi miastami w sąsiedztwie tej trasy, krzyżujący się z autostradami A2 i A4 oraz innymi drogami. Autostrada A1 to większości dwujezdniowa i dwupasowa droga, a od Tuszyna do Częstochowy oraz na kilku krótszych odcinkach w woj. śląskim trzypasowa trasa. 28 kwietnia 2023 r. udostępniono do ruchu obie jezdnie drogi ekspresowej S7 pomiędzy węzłami Lesznowola i Tarczyn Południe. Tym samym połączono funkcjonujące już odcinki S7 od strony Warszawy i Grójca. Dwujezdniową drogą dojedziemy do położonej blisko 230 km dalej granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego. Udostępniony został węzeł Złotokłos, a na sąsiednich odcinkach pełną funkcjonalność zyskały węzły Lesznowola oraz Tarczyn Południe.
25 kwietnia 2023 r. zakończyły się prace przy budowie blisko 13-kilometrowej obwodnicy Praszki w ciągu DK45. Nowa trasa, z dala od terenów zabudowanych, zapewnia komfort ruchu tranzytowego, tworząc połączenie ponadregionalnej drogi łączącej województwa wielkopolskie, opolskie i śląskie. Obwodnica odciążyła z ruchu tranzytowego dotychczasowe ciągi DK42 i DK45 w centrum Praszki, dając jednocześnie alternatywę w doborze najdogodniejszej trasy przejazdu dla ruchu lokalnego.
Budowy wciąż trwają - jedne się rozpoczynają, a inne zaraz będą się kończyć. To dobra informacja dla kierowców, bo oznacza kolejne kilometry nowych dróg.
W okresie wakacyjnym planowane jest oddania do ruchu m.in. drugiej jezdni na obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego w ciągu S17 (5,4 km), blisko 25-kilometrowej obwodnicy Olesna w ciągu S11, ostatni fragment obwodnicy Łodzi w ciągu S14 od węzła Aleksandrów Łódzki do DK91 (14,5 km), S61 pomiędzy węzłami Ełk Południe i Kalinowo o długości blisko 23 km.
Nic nie zastąpi zdrowego rozsądku
Korzystne warunki pogodowe nie zwalniają kierowców z zachowania ostrożności na drodze. Bezpieczeństwo na drodze w dużej mierze zależy od nas samych. Po raz kolejny przypominamy więc o najważniejszych zasadach i dobrych praktykach. Zwłaszcza podczas wzmożonego ruchu wakacyjnego.
Przed wyjazdem sprawdźmy trasę i ewentualne utrudnienia na drodze. Zwróćmy szczególną uwagę na stan techniczny pojazdu i jego wyposażenie. Apteczka, gaśnica czy trójkąt ostrzegawczy - oby nie były potrzebne, ale niech na wyposażeniu będą.
Przed wyjazdem sprawdzamy często bagaż, ale zadbajmy również o jego prawidłowe ułożenie w bagażniku i w schowkach pojazdu. Przy zderzeniu z prędkością około 50 km/h 1,5-litrowa butelka wody waży aż 60 kg, a telefon komórkowy nawet 10 kg!
Prowadząc pojazd, dostosujmy prędkość nie tylko do obowiązujących limitów, ale również do warunków panujących na drodze. Szczególnie w podczas pierwszych kilkunastu minut deszczu, gdy woda miesza się z warstwą nagromadzonego na jezdni kurzu. To właśnie wtedy nawierzchnia jest najbardziej śliska. Pamiętajmy o zachowaniu odpowiedniej odległości przed poprzedzającym pojazdem. W trakcie jazdy pamiętajmy o przerwach i nawadnianiu organizmu.
Wypadki niestety się zdarzają. Jeżeli mijasz miejsce wypadku, gdzie nie ma służb, zatrzymaj pojazd w bezpiecznym miejscu tak, aby nie stwarzał zagrożenia dla innych uczestników ruchu. Wezwij pomoc (numer alarmowy 112) i przystąp do udzielania pomocy poszkodowanym.
Jeżeli przejeżdżasz obok wypadku, gdzie służby rozpoczęły już akcję ratowniczą, skup się na prowadzeniu pojazdu, nie przyglądaj się i nie powoduj utrudnień na swoim pasie ruchu. Wielu kierowców przejeżdżając obok zdarzenia drogowego, które miało miejsce na drugiej jezdni, zwalnia (czasem prawie zatrzymując pojazd), żeby się przyglądać. Każde gwałtowne wytracanie prędkości może stworzyć zagrożenie dla pojazdów nadjeżdżających z tyłu.
Jeżeli wskutek zdarzenia powstanie korek, pamiętaj o utworzeniu korytarza życia dla służb jadących z pomocą. Tworząc korytarz życia, sami pomagamy nie tylko służbom, ale przede wszystkim poszkodowanym w zdarzeniu.
Wysokie temperatury męczą i osłabiają, powodując senność za kierownicą. Dlatego przed ruszeniem w trasę warto zaopatrzyć się w butelkę wody, aby nawadniać organizm, a podczas podróży robić regularne przerwy. Na pewno przydadzą się też okulary przeciwsłoneczne. Robiąc przerwę w trasie, nie zostawiajmy w samochodzie, nawet na chwilę, dzieci i zwierząt. Przy upałach we wnętrzu pojazdu temperatura jest znacznie wyższa od tej na zewnątrz!
Zachęcamy też do stosowania się do dekalogu rozsądnego kierowcy.
Wakacyjne ograniczenia w ruchu dla pojazdów powyżej 12t
Ograniczenia te oznaczają zakaz ruchu pojazdów i zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 12 ton na drogach publicznych na obszarze całego kraju w wakacyjne weekendy, zaczynając od 23 czerwca br.:
- piątek w godzinach 18 - 22,
- sobota w godzinach 8 - 14,
- niedziela w godzinach 8 - 22,
oraz
- 14 sierpnia 2023 r. w godzinach 18 - 22,
- 15 sierpnia 2023 r. w godzinach 8 - 22.
Okres wakacyjny to czas wypoczynku i przerwy od pracy. Jednak z uwagi na warunki atmosferyczne, dla drogowców to szczyt sezonu budowlanego, dlatego prace idą pełną parą. Wiele nowych dróg budowanych jest po nowym śladzie i tam roboty budowlane wykonywane są z dala od istniejących dróg. Część prac jest jednak wykonywana na istniejącej sieci. To wiąże się z czasową organizacją ruchu, pewnymi ograniczeniami i utrudnieniami dla kierowców.
Wykonawcy zostali zobowiązani przez GDDKiA do minimalizacji utrudnień w weekendowych szczytach komunikacyjnych. Dotyczy to również działań związanych z bieżącym utrzymaniem sieci m.in. koszenia traw, o czym już pisaliśmy.
Aby sprawdzić gdzie występują utrudnienia i remonty należy wejść na stronę: drogi.gddkia.gov.pl lub zadzwoń na 19 111!
Nie śmieć! Drogi to nie wysypisko
Podróżując autem, również „produkujemy” śmieci. Niestety użytkownicy dróg często pozbywają się ich, wyrzucając je przez okna swoich samochodów lub pozostawiają je na poboczu drogi. W ten sposób odpady „lądują” na jezdni oraz w pasie drogowym. Śmieci na drodze to nie tylko kwestia estetyki i kosztów ich sprzątania, ale również bezpieczeństwo użytkowników dróg.
Ważnym obowiązkiem GDDKiA jest utrzymywanie czystości w obrębie zarządzanych dróg. Patrole służby drogowej monitorują nasze trasy całą dobę. Niestety podczas objazdów zauważamy duże ilości śmieci, które wyrzucane są z samochodów. To nie tylko śmieci „wyprodukowane” podczas podróży, ale również odpady wielkogabarytowe czy nawet gruz wyrzucany w pasie drogowym.
Jedynie przez dwa tygodnie w okresie długiego weekendu majowego pracownicy firm utrzymaniowych porządkowali otoczenie dróg administrowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Zebrali w tym czasie ponad 500 ton śmieci, z czego niespełna 30 proc. odpadów pochodziła z koszy na terenie MOP-ów i parkingów. Te dane są zatrważające.
W 2022 roku na utrzymanie czystości m.in. pasa drogowego, parkingów oraz MOP GDDKiA wydała ok. 80 mln zł. I tak koszt utrzymania czystości dróg w jednym województwie i tylko w jednym roku może sięgać nawet blisko 16 mln zł! Takie koszty musieliśmy ponieść w woj. mazowieckim. Równie wysokie koszty blisko 12 mln zł ponieśliśmy w woj. podlaskim i ok. 11 mln zł w województwie dolnośląskim. Najmniej kosztowało to nas (wszystkich!) w woj. opolskim 506 tys. zł i w woj. podkarpackim 515 tys. zł.
Źródło: GDDKiA